פרק שישי

עמוד:6

6 אפרק ו משנה לא נעסוק כאן . 5 "א ) עעוה ( זאת זהבלי מפרש שהאומנים הטעו למרות פירוש פשוט זה, הב אותו כבר הבאנו ) שהמשך פירוש שני ( יע בנסתפק בכך שגם הבבלי מצ,בבליבגיה בבירור הסו שבעל הבית או הפועלים חזרו בהם . הפרשנות כתוצאה מו מציג אתצהתלמוד ע ? מה הביא את הבבלי להציע פירוש קשה למשנה ה הטעו ז"לפיכך לא ייתכן ש ? ה בהונשוהדין"חזרו"ת בעוסקת . למה משנה ב של בעיה לשוני בית . לדעתנו בעיית הבבלי איננה לשונית אלא על האת בשהטעו שמעו בפועלים מ"האת ז שנה מעין זה . באידאולוגית . הבבלי אימץ את המשנה השנייה שמציעה דרך אחרת לסכסוך מ בבבלי,ל כןעתרקרון אחר, שונה מזה של משנה א . ייעוזה "משנה"ניתן היתרון למי שהשנייה ם יתרון על בעל הבית,ועלילפיה לפשה בצורה מוסרית ור את השאלעולה גם ההצעה לפת משום שהם החלשים . את ההלכה במשנה מתאימה רק אם בעל הבית הטעה 6 ואכן לפי ניתוחו של הרשב"א מקרה כזה בעל הבית איננו חייבהפועלים הטעו את בעל הבית . באבל לא אם,םהפועלי א ת בבועמדנו על כך שיש במסכ,נות חברתית . דרכו של הרשב"א מעידה על עירהםללשלם . במקרה זה לפי הרשב"א 7 מציעא פרקים שבהם המרכיב החברתי גובר על המרכיב המשפטי הראשונות מציגות שוויון משפטיתי המשניות ששט המשנה ברם לפי פ,בחזקתומכת המשנה בין בעל הבית לפועלים . כןש,ר נמוך . פירוש זה קשהתר ונתן שכעל הבית הבטיח להם שכר גבוה יושבש רמב"ם מפר בטחה כזאת היא הסכם שאין להפרו . פשוט יותר להסביר שהאומן נקב במחיר גבוה מדי, אוה . נאהמעין הוןויש כא,יבעל הבית שילם מחיר נמוך מד שלח אותם לעבודהת בישבעל ה,היא להלןה והדוגמ,הכותרתאיה" הטעו זה את זה"לדעתנו דה רק לכמה שעות . בהמשך ניתנות עבויום עבודה ובפועל הייתהאו שהבטיחשאיננה קיימת, על שהפוהדוגמאות אלו וגם נקבעת זכותו של הנפגע להטעות הטעיה נגדית . אם כן הדוגמ ת שווא . הבטחה כזאת היא גם ובסיפא באותה משמעות של הבטחיעה ברישאופמ"טעה" צע היום . ק אותה באמועל לא התייצב לעבודה, או הפסיהפו בשרה מק ונאה לא חל כאן משום שלאומן אין מחיר קבוע,הדין – א ל א ת רע ו מ תז הו א י ן ל ו ז ה על אם אחדלפיכךלמשא ומתן . קודת מוצאוהמחיר המקובל איננו אלא נ,כל מחיר הוא אפשרי 5 ותשן מסתייג בעדינ . הפר" נקטורחא דמילתא א"ה,דוגמבעל תוספות יום טוב הסתייג מהפירוש וכתב שזו רק אבל כמובן אין מקום להלין על רע"ב אלא על הגמרא, את התלמודבדיה מברטנורא שציטטפירוש רבי עומ ממנה שאב את דבריו . ש 6 עו ע"א . הרשב"א מקשה על הראב"ד שהביא אתבדףוגייתנוהרשב"א לסייתקושאתבמציעים ליישאנו בכך תוסר קושייתרק מכיוון בעל הבית שההטעיה היא פרש ואם נ, למי עצמועל הירושקושייתו היאושלמי, אבלהיר הרשב"א . 7 ראו במבוא למסכת בבא קמא .

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר