מבוא

עמוד:8

8 אמשנהפרק א דהמסכת א בֵׂ רש פ"ב מ"ה מציעה את מדביהיוהשנ,בפ"א מ"אראשונהה,למסכת אבדה שתי פתיחות ויש לו סימנים . םיא דבר שיש לו תובעיההדההלכה המרכזי שאב מסקנתנו תהיה שנושא רוש . הפיכך במהלך ונעסוק ב,מןכת דן בעניין הסילכאורה פרק ב במס הפרוסה בפשטות בפ"ב מ"א . רבי מאיר ( תנא קמא ) נאיםוקת תמן ומרכזיותו נמצא במחלהסי ר שיש בו שינוי חייבב, ורבי יהודה אומר שד"שלו"ים שאם נמצאו הם מונה רשימה של חפצ שהםשימת החפצים קמא סבור שראם כן הרי שתנא,"סימן"הכריז . שינוי זה ניתן לפרשו כל את דברי רבי יהודה ניתן לפרש גם ללא המונח,ק . למען הדיוקאין בהם סימן מובה"שלו" החפצים וראינו שבאמת ואכן בדקנו את רשימת ",סימן מובהק ביותר"או אולי כ",סימן" מתאים לכל היותר לחלק מהם . "אין סימן"הסבר של ה יגגב . המדרש במשנה מצ ) כבדרך א ( פ"ב מ"הפיתחילובפתיחה המופיע במשנה"מןסי"נח המו ן ניתןמנם עדייוש בה סימנים . אייש לה תובעים ו – והגדרתה לאבדה,ה דוגמכ"שמלה"את ה . בהשבתהולא כדי לחייבו,י לתת את האבדהידע למהמוצא סימנים הם כדי שלהסביר שה ירוש המסורתיפ ם לקבל את האבל ניתן גמ"ז,מופיעים בפ"בבמשמעות זו הסימנים , כהלכה אמופיע עניין הסימן שוב אגב אורחספתא שבה . בתושהסימנים מחייבים את עצם הה להשבת אבדה, אלאם אפוא שסימן הוא סיבהידועה ( פ"ב ה"ט, ה"י והט"ז ) . איננו מפקפקי ללמאיר הוא מרכיב כואפילו לא המרכיב העליון . ספק אם לרבי ,רכיב היחידזה המןשאי בר שכן . מסת, אךועיקר איננו מופיע כלל . רק במדרש תנאים לדברים חוזרת הדרשה "סימן" במדרשי התנאים המונח בר שיש בו סימנין ד"אין לי אלא דבר : ש זהעל השמלה . כן מופיע המונח במשפט הקודם במדר ה ת"ללכל אבדת אחיך ומת"ל וכן תעשה לכל אבדת אחיך : אני אקרא יןסימנין מנין בואש שיש בהן דעת מה שמלתו או עבדו ואמתושורו וחמורו שאין בו דעת יצחמורו אלא מהשורו ו ) . 331שיש בו סימנין אף אין לי אלא דבר שיש בו סימנין" ( כב ב, עמ' מדברי יםמאוחרים, כולל רבלקו כולל ציטוטים חחלקו אכן תנאי וםברימדרש תנאים לד רמב"ם . רביוכל הביטויים לעמדתו שלרות,במהלך הדולההתקבמ"א ) "ב ( פשל רבי יהודה שיטתו אבל הבבלי ניתח, 1 עדויות נכבדות לשלב הקדוםישבבלי בהקנונית . גם מאיר נדחקו מההלכה הסימן הוארושלמי ם לפי היכנראה ג אך פירושנו לפ"ב מ"ה . בירושלמי למשנתנו מרכיב הסימן נעדר, , להלן 1 משום גזל וחייבתי מצא כלכלה מחופה בעלין אסורה"דתנ : כדבריו , ובת השבת אבדהמרכיב מרכזי בח מעשרות פ"ג ה"א, נ ע"ג ) . ',ר" ( ירובין במעשוחיי , סימניןמשום דבר שיש בוזל,גסורה משום , אבמעשרות שם רב"רב יהודה ב : כן ו כמ ת פ"ב הי"ז . מעשרו תא תא בתוספ יי הסברי התלמוד לברןהמילים המודגשות בקו ה

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר