פרק שלישי

עמוד:14

41אמשנה גפרק חייב . ברם נימוק זה איננו מסביר מדוע המזיק ""ששמירתם עליונימוקמובא הוספתא ובת ( נתקל פושעמשפטיים של פשיעה נימוקיםי מציער או השלם . הבבלשבודו הכרה על ימבש ואולי גם הצעה רמוזה שמרכיב נוסף לחיוב הוא שהכד ( השלם או, ותואחריאו מניח פושע ) המחלוקת היא האםשכן ,הפקר מועיליר את ממונו אין האם הפקו",ממונו"השבור ) הם , ההדדירר ההסדהסבמי מעלה אתרושל . היראו פטו ) מפקיר נזקיו חייב ( רבי יהודהה שכן נימוק זה עצמו ",תן עליושמיר" . הסבר זה מתיישב גם עם הנימוק "ת יהושענתק" מירתן עליו . , אך שמחייב השלמה . ההשלמה היא שההסדר ההדדי הוא שמותר להניח – י טפשהוא פחות משפטי ויותר עניין של הסדר חברתי ( בניסוח מש,המוצעההסבר הוא מנמק יפה את ההלכות התנאיות בנושארות . חלכות א ) עולה גם מה"דיתהדה ילחמ" מבוא . כך גם נבאר את הפרקים הראשונים בבבא בתרא . מעניין שהסבר זהכפי שהעלינו ב אף תחו את הסוגיות השונות חזרו אליו, דווקא אחרונים שניאך ,יאיננו בתלמוד הבבל . 15 הסבר זהיר ומגדהמבארשרשלא השתמשו בירושלמי המפו וכדחבית צורתם זהה לחלוטין . ההסבר שכד הוא חבית עדיין איננו מעיד שאכן,י שראינו לעילפכ וכן ג מ"ה, הלן פ"כד מופיע גם ל - החילוף חביתעלינו לברר את צורת שני הכלים . מעתה אלאנות ים גדולים ולא בחביות קטולא היו כונסין אותן לא בחצב" : מנחותאפתבתוס חצבים : אם כן כל אלה כלים לאגור בהם שמן ) . 625עמ' ,יה"פ"ט ( "דיות בינוניותבכדי צורת רבים של כד . ןה"כדידיות" . חביות קטנות וכדידיות בינוניותגדולים, חבית ל ידי עורה, בצאן ולקחת רחל על ידי"ולקחת פרה ע" : קןקנ"ם ההחבית גם מתחלפת ע ותר לקנות בכסף ) . מ 861קז, עמ', ( ספרי דבריםנה"קנקיולקחת חבית על ידתה, ביין גיז הקנקן מתחלף עם החבית, והחבית . ן שלה ) הקנק"על גב"מעשר שני חבית מזון בשביל ( " . . . כדי : כןוכמקן הוא הכלי עצמו . הקנלו ואי, ) "אריזה" ( ההיא המזון והכלי שבו הוא נמצא ג ) . "משני פ"א ( משנה, מעשרין" לחולור סתומות יצא קנקןרכן למכמקום שד – יין סתומות הקנקן ) יצא לחולין . שתימלא יין ) הכלי עצמו ( ואם קנה בכסף מעשר שני כד סתום ( סגור - חביתחילוףבמדרש . האחת משקפתה ההלכות משלימות, והמשנה היא הבסיס למימר . ם מתחלפיםיכלהםוחבית וממילא גם כד ,קנקן - חילוף כדאחרתקנקן וה רבי יוסי . ויס, ; ןה פאלוך, השותפיראו בהרחב 15

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר