פרק שלישי

עמוד:11

– חולין כרך באבבא קמ 11 זו עמדה מוסרית שכבר יני שמים" . "פטור מדיני אדם וחייב בד : על משנתנו את דעת חכמים ה במבוא . יעמדנו על על הנזק לכד . אבל הגמרא וטין, אחריות הסבלנה לחללכאורה הברייתא עוסקת בעניין שו ואם ,על נזקי הכדפטור ל בעהםג – ור טפמחברת את שני המקרים ומניחה שאם הסבל חייב על נזקים שנגרמו משברי הכד . – יב סבל חיה י מסורותתש : על סתירה פנימית, ובלשוננו כיוםבומצביעה שהגמראמונח הוא "תברא" רך כלל הבבלי מעדיף לתרץ סתירות פנימיות ובד,בדלית ברירהבא רק . הסבר זה 10 שונות . המקורותוליצור הרמוניזציה בין הרי . המימרות הסותרותןנתנו, ומה האת משהתלמודןצד הביא נשאלת השאלה כיילממ ביןה ולפי הברייתא יש מחלוקת מפורשת בשאלה האם המעביר חבית משלם ( לפי המשנ . ) בי יהודהלבין ררבי מאיר והמשנה שבה ,א מציעא ( פ"ו מ"ח ) בבהמשנה ב . א ששני המקורות סותריםת הפשוטה היהאפשרו ולכןשבירה נחשבת לאונסהכלומר ש, , נשבע ונפטררבי מאילדעת ר,ר חביתמעביא שהציו הברייתא שאם נשבר כדו ( זה אותוסותרת את,נזקים שהכד השבור גרםפטור גם על וחייב גם, כלומר המעביר נחשב לאשם"קןמחייב בהיז"מאיר ת ) רבימקרה של המעביר חבי ומסבירנן מתרץחרבי יוקורות שונים, ולו מלי אבלדעת הבלשלם את נזקים שהכד גרם . ביר נחשב לפושע ופטרו אותו מתשלוםיא תקנה מיוחדת, כלומר שבעצם המעשהשבועה ה עברת חביות . עהו בה ( וחייבו שבועה ) כדי שיסכימו בני אדם לעזור איש לר ,לאונס ) מנם המעביר עצמו נחשב ( לדעת רבי מאירורה עצמה לא קשה לפתרון . אהסתי שכן אדם חייב על נזקיו כמו שנסביר במהלך ,שגרםקאת הנזוא חייב לפנות ין הועדי זאת חשוב לציין שלדעת הבבלי האחריות של בעל הכד נובעת מפשיעה, ואם עם הפרק . זקי הכד . ר על נהוא אנוס הוא פטו דיניקרשבה נידונים ,סתירה היא בין משנת בבא מציעא שהזכרנו ( פ"ו מ"ח ) אפשר שה ן הברייתא שבה נוספו דברי חכמים "פטור מדיני אדםביל,נות ) ן ( ויש בהם דעות שוזיקינ מכוונים לסתירה בין ברייתא זו "תברא"בדיני שמים" . אפשר גם שדברי הסתמא וחייב נשנים רק דברי רבי מאיר ורביבהלנו ( בבא קמא ) שלבין המשנה ש ) . . "י אדם . חייב בדינ" ( "תברא"וגם פרידמן מציעים שהלשון אפשטיין . גם 384 - 972עמ' , ירוש, פדמןפרי ; 992' מבוא, עאפשטיין, מ 10 להציע הצעות שונות למקומה המקורי של זו העברה ניתןו להצעה שדאתינן וומכיו, גיה אחרתהיא העברה מסו תנו באופןעות . לדאבל למען האמת אם בהעברה עסקינן קיימות הצעות רבות נוספ, . הצענו הצעה אחתההמימר אבל אסור, תלים אינן מתפרשות באתרן כיאוימת היא העברה אם הממסויהמרלהציע שמירשאי החוקר וניעקר . ןבידו סיוע להאלא אם כן ישעות אחרותיע הצלו להצ

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר