פרק שלישי

עמוד:8

8אמשנה גפרק ד שמבחינה ריאליתנוסיף עוהקודמת . המשנהלמעשה פטור . גישה זו ראינו גם בסוף אין מה לעשות עשהמל . נדירן לזכות בחרסיהושכן המקרה של מתכו,ההסבר קשה וא למסכת גדול וניתן להשתמש בו, כפי שנסביר במבאם כן השברים, אלארם השבובחרסי ת אתלשנוו לפחות נדירה ) כדיאאם כן הירושלמי בוחר בפרשנות בלתי ריאלית ( כלים . ת ) . הלכה ( פרשנות יוצרה י נזקב עלישאדם חיחלק מהתנאים מחזיקים בדעה,כפי שכתבנו במבוא ובמשנה הקודמת אבל המשנה עצמה מתנגדת לכך ואיננה רואה,דעה זוססים עלבדים מתהתלמוממונו . סיבה לחיוב המזיק . על כן גם כאן קרוב לפרש את המשנה ללא מרכיב הבעלות . "ממונו"ב גם פירוש זה בעייתי, שכן המשנה . וונה היא כוונה להזיקבי אליעזר היא שהכו של רעמדת ך לאנותו, אאולי ברשלבעלים ( הלרצון בירה אירעה שלא שהשרהקמעל רת בדכפשוטה מ דעת רבי אליעזר במקרה שהכד נשבר סתם בעל הכד פטור . בכוונה ) . צריך להבין אפוא של התכוון להוריד את הכד,אלעזר ומציע שהבעלל רבי מעדן את פירושו ש ) כח ע"ב ( הבבלי קודותואלו נ,וארואו בצדיותיכד בהתאזיק מחהאדם במהלך ההורדה מהכתף . ונשבר . "רשלנות תורמת"ים היום מה שהיינו מכנ . אם כן יש כאן 7 רפה של הכד, ולכן הוא נשברות ין הבעל רואה בכדר שעדי, כלומ"מתכוין לזכות בחרסיה"שאף הוא פירש ( כט ע"א ) הבבלי ד הכאת דין להורוגיה מועלית גם ההצעה ( שנדחתה ) שמתכוואת רכושו . במהלך הס הותי של רשלנות . כפי שנראה במשנה הבאה,רכיב ממס אלא שאין כאן אונ,יחונהול ואילו ההסבר של ,קות באחריות הבעל ולאו דווקא בנזקים שגרם רכושוהמשניות עוס ל כן הבבלי גם שואל ומדקדק כיצד הניזקיין הרכוש בלבד . עמד לעני נצי והירושלמהבבל קרקע עולם " קע רזוק בקחייב, אבל אם נייק שהמזם ודאייסאם הוא נפגע מהחר ; ניזוק נדחה, שכן כל,המופיע רק בתלמוד הבבליהטיעון הזה, ) . כח ע"ב ; ל ע"א ועוד ( "הזיקתו ן ישיר, על ידי ם נזק שנגרם, באופולכן גנזקי בור נובעים מהתנגשות של הניזוק בקרקע, וחייב . שם ע, אבתני הטיאהטבע ( אדמה במקרה זה ) , המזיק, שחשף את הניזוק ל גם . לפי תנא קמאוילת אחריות על נזקיירור שהנחת הכד משמעה נטבעולה במהמשנה ה ) . שבירת הכד ( אונס של בעל הכד ) איננה פוטרת אותו, כי אדם מועד לעולם ( לעיל פ"ב מ" משנה והסגנון מלמדים שהמשנה איננה רואה בהנחת הכד פשעעצם הדיון ב,זאתעם פטי של יסוח המשכך את הנלהסיק מל . איןאלא נוהג מקובפשע,כאןאיןש . נוהראוי לע אלא שהרבים סובליםורק אז ) המניח פטור מנזקי הכד . אז ( הנחת הכד מותרתאם הבבלי ש או חפצים אחרים, באופןזקוקים להנחת הכדשכולםפגיעה כזאת ברשות הרבים, משום בתלמוד . דעתנו, ואיננוה הוא על ריאליהסבר ה 7

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר