פרק שלישי

עמוד:6

6אמשנה גפרק ( הם זהיםו דין רק שלשניהם אותנומובב - א וסיים ב - פתח בשלענייננו התירוץ ,אם כן יקר,עהבשביל הבבלי המצב המשפטי הוא ולא שהם בדיוק אותו כלי . ,לכתית ) מבחינה ה , 5 עסקנו בכךהמתעניינים גם בצורת הכלי,, נוזהים . אזהה הםין לכד ולחבית דאם יכך פל בשאלה להלן בסוף המשנה . ונעסוק ה שגם חייב על שך עולקים שהכד גרם, ובהמלפי המשנה ברור שהמניח את הכד חייב בנז י מרושלביל . אבשל המניחרחווים שנגרמו משברי הכד, גם אם השבירה היא בעל כנזק נו ולמשנה הבאה ) . אנו נדון בה בפירושנו ת למשנתסהמתייחברייתא הפוכה ( ת באמו . למשנה הבאה בתוספתא לעניין אחר מופיעה שוב שאלת היחס בין ההיתר שבעצם המעשה לבין חובת רביא . 2יהושע . רבי דברי ,מסקלין דרך רשות הרבים . 1" : למרות ההיתרם החלההתשלו . ואם סיקל יוציא ליםב 2סקל, לרשות ת לקלקל כך אין לוושו רל שאין םשעקיבא אומר כ . ואם בא אחר 4והמסקל נוטל מן האמצע ונותן לצדדין . . 3או למקום הטרשים . או לנהר מלפני בהמה ונותן לפני אדם, רו הרי הוא כמסקל פי שאמהרי זה חייב . אף על ,והוזק בהן ןך הרואירדין . דמצע ובני אדם מצדבאהלך לבהמהךרשד,מלפני הרואין ונותן לכל הסומין תוך שדהו ונותן לרשות הרבים, ובא . המסקל נוטל מ 5ן מן הצדדין . להלך באמצע, והסומי ונותןקל מתוך שאינו שלווא כמסהרי זה חייב . אף על פי שאמרו הרי ה,אחר והוזק בהן לתוך שלו" ( פ"ב הי"ב ) . שאירשדהו ונית האם המסקל אתרת עקקמחלויש 1 - 2סדרת הלכות לפנינו . בסעיפים רבי עקיבא אוסר ) . מן הסתם . 2 . רבי יהושע מתיר, 1ברשות הרבים ( יח את האבנים להנ השלישית גם היא ההלכהמדובר במקום שאיננו דרך סלולה ואין כאן נזק להולכים בדרך . ה והנ . ) 3ים ( כלון שבצדדים אין מהוכי, 6 ת בהיתר לסקל מהאמצע של הדרך לצדדיםוסקע רשות הרבים נועדהשנגרמו מהאבנים . ייב על הנזקיםר חתהיקל בהמס,רות ההיתרמל היא לדעת רבי 5משנה ו ) , אבל המזיק חייב . הלכה ת השימוש הרגיל בה ( ראו להלן בלמטרו ואף על פי כן חייב בנזקים . ,הרביםותלסקל לרשהמתיר יהושע תהמשפטית במסננהלכהאת ההמעבירההרקע הריאלי מבצבץ מהתוספתא הבאה, ה חסיד אחדהים . מעשה באחד שהיה מסקל מתוך שדהו ונתן לרשות הרבי" : יתרהמוס רלאח . ושחק עלי ? לו מפני מה אתה מסקל מתוך שאינו שלך ונותן לתוך שלךראמ,רודפו לא לחנם ר : אמ . והיה מהלך באותו מקום ונתקל,האיש ומכר את שדהוזמן נצטרך אותו אם " ( פ"ב הי"ג ) . 'ך לתוך שהוא שלךינו שלאמתוך שהרי אתה מסקל 'ש איתו הולי ארמא ב מ"ב . לכלים פ"רת החבית ראו פירושנו לצו 5 . 5הלכה כמו, נראה שהלכה זו היא לדעת רבי יהושע 6

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר