פרק ראשון

עמוד:13

13 ה אמשנפרק א נזיקין, שהיא רשימה ת בו אהרשימה אחרת של עשרים וארבעיש בבלי בפ"א ה"א, ט ע"א ) , ו ( ד ע"ב ) . ל התוספתאשה יותר מזוא מל נדרש ית, שהבין את המשנה כרשימה משפטם את המשנה . מי להשליכדי הרשימות הללו באו כל דיני אדם המזיק . מדרש איננו מצפים להזכרה של ה . אנו שהצענו שהרשימה היא מ שלי לה ות אך נכלל,פים במסכת נזיקיןהסעילעומת זאת הרשימות המקבילות באמת כוללות את כל שלוגי תשלומים סו של , בור וכו' ) , ( שורי נזקרשימה של גורמ : סוגים שוניםכותרות מ מה ברשי . רים סוגי שומ פנינו רשימההתלמודים והפרשנים הבינו שלך להבין את המשנה בדרך אחרת . צרי דומה ש פעולה ספרותית של נינו ואחרים אינם מזיקים . למעשה לפ,הלכתית . אלו הם המזיקים ם . להסבירן לתלמידיכדי בוצותכות השונות, ומנסה לסדרן בקיר את ההל מכ משפטן . המשפטן פרשנות כזאתסידור ספרותי של חומר קיים . הםמלאכות, ט"לו מכ,אבות נזיקיןהארבע ה שהמשנה היא בראש ובראשונה מסמך פדגוגי שנועד לאפשר לחכםס פי עם הת" מתכתבת " . 11 פה ללמוד בעלהם יצטרכו ה לתלמידים, ואותה סביר כדי לה שנתנו את מלסדר הרגל ן, הקר ם וה לבדאבות נזיקין בהותר של שלושרשימה קצרה ייםלמודתבויה במקביל מצ ותב ע"ב ) . זו כמובן רשימה של אב,י בבל ; ב ע"אגורם ( ירו', שור שסוגי הנזקהוהשן, שלוש . ו יובררו להלןשנתנקשריה למו , נזיקין של השור בלבד ף אחד מהם איננוים שא נפרד אך ברור שאלו סידורים,ימותד בין הרש אח התלמודים מנסים ל . חן זאת להלןאם הרשימה במשנתנו מקיפה ? נב . ה 12 עיקריים ם המתכוון לכלול את כל הנושאי העשן ) לבין רשימת הארבורגל,בין רשימת השלוש ( קרןמבחין א, ב ע"א ) ה" א פ" ירושלמי ( ה אחד,בשור אמור אם הכל ', רבעה אבות נזיקיןתנינן 'א יך חגיי שאל : הבי "ר : בור וכו' ) ,שור ( אלא כמה דאישתעי קרייא, . 13 חמשהתני ני . ואם הכל אמור בשור, שלשה ? ני שלשה נית . ה את הרשימה שהבאנו לעילוהירושלמי מונ,"עיית מתניתאאישת אבות הנזיקין ) , ומבעה הואהת ארבעולדואם כן המשך המסכת הוא פירוט של משנה א ( ת במשנה שלנו, ויה בחלקההיא מצחרת ושנה אעמדה מה רושם שלפני האמורא . עוש"רגל" זאת . רנו מבוא הסב . ב בתוספתאוחלקה 11 ניות . בדרך זושלפירוש המילבוא הכלת של חז"ל, במליטררי - רבות האתיבת המשנה, ועל התו על כראו דיוננ , פ"א . רהמסימהלכת גם שנקס, 12 והתלמוד מנסה לזהותה עם משנתנו ומסיקזיקין,שר אבות נעה רה של שלושמוצגת הספיבירושלמי ( ב ע"א ) ת נפרדות ( וראו להלן ) . שאלו רשימו 13 ל חמישהשהמשמעות זושייתכן ר שאתינו להכאמאח . ערהב 5ר, . בו 4 . רגל,3, שן . 2רן, . ק 1 : החמישה הם תמים וחמישה מועדים .

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר