פרק ראשון

עמוד:11

11 ה אמשנפרק א אלא טומאה ית ממשרק בכך שאין זו טומאה "תולדה"הוא" מדף "ת הטומאה . עבר דרכים לה אלא, וקא ו בד "השרץדותתול"בבחינת תולדה המדף איננו ,על כןיתר . משנית, ספק טומאה טומאה . בות היתר אן גם בירושלמי אין תולדות ל ואכ שהיא . ה של כל טומא ואלו מכונות שני,להן תוצאותיש ", ולדותת"בות הטומאה אין כללל דבר לאלאמיתו ש במקומות השונים הוא שאלו "אבות" . המשותף בין המונחים " אב "לטומאה או ולד, בניגוד ל ותו לא . ,שימת המזיקיםשל רשפטימ או מיון ספרותייש אם כן במשנהת . קריוהתופעות העי האדם ש שואת האה מבעאת ה הבור, את ,ונה את השור המ הרשימה בתורה י על ן בנוהמיו מנם ונסתפק בכך שהרשימה אר המונחים במשנה, אך בשלב זהלהלן נחזור להסב . מבעיר ולכאורה תמוה מדוע נבחרה ", מבעה "ית תלויה במקרא, אך היא משתמשת בלשון היחידא ת ראמוראית בהגדמובילה למחלוקת אכן א, והיננה בתורה ( ברשימת המזיקים ) ן זאת שאי שו ל המונח . ר ור ובוש : סידור ספרותייש נה נבחרה מסיבה נוספת . במש" בעה "מ נו המילה רכת להע כאשר הר' נהגית וחד מבעה והבער הם חרוז מסוג קצת שונה ( במי ; והם חרוז,מופיעים במקרא בסוף המשנה שימה . את הרפש אפוא דרך ספרותית להציג . התנא חי ה ) כאות קלה ללא תנוע , םמכל מקוספרותית ולא הלכתית . יא עד כמה האה ן שנית את הרכב הרשימה, ונר נבח ) , וכמובן "בור פעיל"מ"ח ( - בה למשל המקרים שנדונים בפ"ג מ"זחסרים . הרשימה איננה מלאה עצמו ( למאן דאמר שמבעה זה צאן ) . אדם נזקי ה . ב למשנתנו שו נ כהתולדות ) אלא מונח של עריהלכתי ( שיש לו נח מוננו יא"אבות"יותר להבין שפשוט הנזיקין אבות הארבעראשוןה : המשכיםיטת מיון . לשיטת מיון זו שניו שז – ותית ספר י תמשלבים את שות המנם מצאנו מקורושן ורגל . א, קרן אבותהתוהשני שלוש,במשנהש וש עריכותנה שלה למששתי עריכות חילופיות . למעשברור שאלוו אך לדעתנ, 10 החלוקות תמים, כפי שנציע ) . השי ( חמ ה ההיא במשנתיהפתיחה השליש ; ות ) חילופיות ( פתיח : רושלמי תולדותאכן מוצעים ביןרגל וקר,לשן ה . רבי יצחק מקשי 'נגיפה נגיחה'דחיינגיחה, נגיפה, נשיכה, רביצה, בעיטה – תולדות הקרן" ירו', למשנתנו ב ( "סיים בתולדותקר ומל בעיעביד לון תולדות ? אלא מתחיר הן, ואת יק ע . ע"א ) 10 . רושלמי, שבת פ"ז ה"ב, ט ע"די

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר