1. משאבי הייצור

עמוד:13

13 מבוא לסדר נזיקין בהלכה התנאית אבל , הקדומהזו כנראה ההלכה ; מבחינתם של חז"ל ברור שקרקע איננה נגזלת פלוני גיעה לידיעל פי שהקרקע ה אף , אומרהווה . המאוחרת מופיע שאכן בפועל קרקע נגזלת הכירו , ובעיקר התלמוד הירושלמי, התלמודים . הופכת להיות שלו לכל דברהיא – עקב גזלה 9 ) לפ"י מ"בראו פירושנו ( בכך שבפועל קרקע נגזלת זה חידוש אמוראי שכנראה שורשיו כבר . . שיתברר להלןנושא, הוא קשור לירידה בחשיבות הקרקע כאמצעי ייצור . בסוף תקופת התנאים הבבלי כנראה . תלמודית חוזר העיקרון שהקרקע איננה נגזלת - בתלמוד הבבלי ובפסיקה הבתר גם הפרשנים של המשפט . ונשאר במסגרת ההלכתית הקדומה, לא נאלץ להתמודד עם המציאות מידת . והכלל הקדום נשאר להלכה, העברי בימי הביניים לא נדרשו לעסוק הרבה בדיני קרקעות . אך לא כאן מקומו , ראויה לדיון , בתנאי ימי הביניים , ה עליו בפועלהשמיר לכל אחד הייתה זכות לדוג כרצונו . לעומת זאת זכויות הדיג בעולם הקדום היו חופשיות אבל החוף עצמו,ייתכן שבאופן ממשי הדייג נזקק לחוף כבסיס לפעולותיו . באמצעים שבידו בהסדרת בעלויות עיסוק אין פט היהודי והרומי כמעט מש בו, בדרך כלל שטח הפקר, היה חופשי 10 אנו שומעים על זכויות דיג המוקנות לאחוזה . בתחום זה ונעסוק מעט בהסדרים המאפשרים , יש להניח שמיעוט ההסדרים בתחום זה נובע מכך . לדייגים לעגון בחוף גם ללא בעלות מוסדרת גם הנהרות . בוע חוקים להסדרת התחוםולכן לא היה צריך לק, שלא היה מחסור במקומות דיג חסימת נחלים ושיטות עבודה , נחשבו לחופשיים ואין ביטוי לחלוקה של זכויות הדיג בהם . דומות בים אומנם . בלתי ריאליתההתעלמות של ההלכה היהודית מנושאי נחלות דיג נראית בעינינו ועוד יותר , לאורך חופי הכינרתלא כן , ואולי לא היה בכך צורך, ליצור נחלות מסודרותקשה היעדר העיסוק בתחומים אלו מצטרף לאחת . בנחלים המעטים הזורמים בארץ ומאפשרים דיג ההלכה הקדומה מיעטה לעסוק . הטענות שנעלה להלן על מיעוט העיסוק הריאלי בדיני ממונות המיםוהן משום שמקורות, רומית - בנחלים ובנהרות הן בגלל דלות היישוב בתקופה הקדם מהתקופה ( בתקופה הרומית . וזו לא נכללה בתחום היישוב היהודי, הזורמים היו בעיקר בשפלה היעדרו ; היינו מצפים להולדתו של ענף משפטי מיוחד של זכויות דיג ) החשמונאית ואילך , מן הסתם התעוררו בפועל שאלות משפטיות מעשיות . מהקודקס ההלכתי אינו יכול להיות מקרי . ונצטרך למצוא לכך הסבר , הגיעו לבית המדרשאך אלו לא . ראו עוד פירושנו לבבא מציעא פ"ד מ"ט 9 להתמודד עם הררי כאמורבמסגרת זו לא נוכל ) . פירושנו שם פ"ז מ"זו ( בבא בתרא פ"ג ה"ה, תוס' 10 . ת התמונה הכללית הנראית לנונציג או , המחקר

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר