יִין־יאנג

עמוד:14

יסודות הריפוי השלם … הוליזם כתפיסת חיים 14 "האחד בורא את שני הקטבים ( את השמים והארץ ) , ואלה מאפשרים את יצירת אנרגיות האור ( היאנג ) והחושך ( היִין ) . שתי אנרגיות אלו מתמירות עצמן - אחת עולה והאחרת יורדת, הן נפרדות זו מזו ומתאחדות, ובאיחודן הן מולידות את הצורות . כאשר הן נפרדות הן שואפות להתאחד, כאשר הן מתאחדות הן שואפות להיפרד - זהו מחזור השמים והארץ [ . . . ] . " 'לו שי צ'ון צ'יו', פרק ,2 מאת מאסטר לו פו ווי, המאה ה- 2 לפנה"ס הקדומה . חשיבה זו מסבירה את מערכות היחסים, התבניות והשינויים בטבע ובאדם באמצעות תיאוריה המשתמשת בדימויי היִין ( Yin ) והיאנג ( Yang ) . היִין והיאנג הם שני הקטבים של האחד המוחלט, השלם . בעזרתם אפשר להגדיר ולהסביר תופעות, הן ביקום - במאקרוקוסמוס, והן באדם - במיקרוקוסמוס . העיקרון הדואלי של היִין והיאנג יִין ויאנג אינם חומרים או כוחות, גם לא מושגים מיסטיים או מיתולוגיים . יִין ויאנג הם דימויים, תוויות המשמשות לתיאור ולהסבר תהליכי השינוי המתמיד בטבע . יִין ויאנג הם גם ביטוי לצורת חשיבה, הרואה בכל דבר חלק מהשלם . אין ישות מבודדת המתקיימת לעצמה ללא קשר עם ישויות או תופעות אחרות והשפעה הדדית עימן . אין דבר מוחלט או סופי . כל תופעה חייבת, בהכרח, לכלול את האפשרות לשינוי, להכיל בתוכה גם את העיקרון המנוגד לה . הכתובית הסינית למילה יאנג פירושה "הצד המואר של גבעה", הצד שהשמש מאירה עליו . מכאן עולה שורה של אסוציאציות : אור, חום, יום, פעילות, החצנה, מרץ וצמיחה . הכתובית הסינית למילה יִין פירושה "הצד המוצל של גבעה", וממנה עולה שורה של אסוציאציות אחרות : חושך, קור, לילה, מנוחה, התכנסות או הפנמה, איטיות ודעיכה . כל תופעה מורכבת מיִין ויאנג : ביממה יש יום ולילה, בשנה יש קיץ וחורף, זמני מנוחה ופעולה, היצורים החיים מתחלקים לזכר ונקבה, כל דבר הוא כבד או קל, לכל דבר יש פנים וחוץ, למעלה ולמטה . הפכים אלה מתארים היבטים שונים של אותה תופעה כשלם . מתוך התבוננות בתופעות טבעיות הגיעו הסינים הקדומים למסקנה כי עקרון היִין והיאנג קיים בכל מקום ובכל רגע . זהו בעצם חוק טבע שיש לו חמישה עקרונות : • יִין ויאנג מולידים זה את זה . • יִין ויאנג שלובים זה בזה . • יִין ויאנג משלימים זה את זה . • יִין ויאנג תלויים זה בזה . • יִין ויאנג מכלים זה את זה . יִין יאנג

מפה : מיפוי והוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר