תקציר

עמוד:9

תקציר | 9 בשל ממצאים אלה ובחלון הזמן בין הארכת מנדט פעילות של הסוכנות למשנהו, ראוי לבחון חלופות למצב הקיים בהיבט של קיומה והתנהלותה של הסוכנות . שלוש חלופות אפשריות הן : הראשונה — רפורמה מקיפה בסוכנות ( כולל מנדט, מבנה ארגוני, שיטות פעולה ושקיפות, ובכלל זה שינוי מעמד הפליטים וצמצום משמעותי של האוכלוסייה הזכאית לטיפול של הארגון, במקביל לחיוב הארגון לשיקום הפליטים מחוץ למחנות הפליטים ) ; השנייה — העברת סמכויות הסוכנות ותקציביה לממשלות באזורי הפעולה השונים, ובכלל זה הרשות הפלסטינית ; השלישית — מיזוג בין סוכנות אונר"א לבין נציבות UNHCR . מאחר ולכל שלוש החלופות יש גם חסרונות, מוצעת חלופה רביעית, שמהותה היא תמהיל של רכיבים משלוש החלופות . אנו מציעים להעריך את החלופות על בסיס חמישה קריטריונים : היתכנות למימוש החלופה ( בהתייחס לעמדה הפלסטינית, לעמדת מדינות ערב, לעמדת המדינות התורמות והקהילה הבינלאומית, לעמדת הארגון עצמו ולעמדת ישראל ) ; תרומתה לשיקום הפליטים הפלסטינים ושיפור מציאות חייהם ; תרומתה לחיזוק ההיגיון המדינתי של הרשות הפלסטינית ולשיפור תפקוד מוסדותיה ; תרומתה לתהליך המדיני ולהסדר ישראלי-פלסטיני ; ועלויות כלכליות של יישום החלופה . במחקר זה נבחנו החלופות על בסיס משקל שווה לכל קריטריון . עם זאת, המודל המוצע נגיש לכל גורם שיוכל בעתיד להעניק משקל שונה לכל חלופה, על פי האינטרסים והבנת המצב של הגורם המעריך בעת ביצוע ההערכה . מאחר שלחלופה הרביעית ( המודולרית ) יכולים להיות משתנים רבים שהם תוצאה של מערכות שיקולים, העדפות ואינטרסים שונים של הצדדים או של הגורם המעריך, בחרנו שלא להפעיל את המודל על חלופה זו, אלא רק להציג את היתכנותה כתוצר של ניתוח שלוש החלופות העיקריות . מניתוח החלופות המוצעות עולה כי החלופה השנייה של העברת סמכויות אונר"א לממשלות היא החלופה העדיפה . חלופה זו מייצרת את התרומה המשמעותית ביותר לחיזוק הרשות הפלסטינית ולתפקוד המוסדי שלה, ויש לה גם תרומה לשיפור במצבם של הפליטים ולתהליך ישראלי-פלסטיני עתידי לפתרון הסכסוך . עם זאת, גם לחלופה זו יש חסרונות — בקריטריונים של היתכנות ועלויות כלכליות . לפיכך, אנו ממליצים למקבלי החלטות להגיע, במידת האפשר בשיתוף עם גורמים פלסטינים, לחלופה מודולרית — שעיקרה נשען על החלופה השנייה של העברת סמכויות אונר"א לגורמי מדינה רשמיים . כדי להתגבר על הקשיים הכרוכים בשינויים המתחייבים, אנו ממליצים לפעול לפי שישה עקרונות : דיפרנציאליות במובן של התאמת המענה ההולם ביותר לכל אחד מחמשת אזורי הפעולה של אונר"א, בכפוף למאפיינים ולתנאים הקיימים ; הדרגתיות בביצוע שינויים תוך שמירת היכולת למתן מענה לאוכלוסייה הנזקקת ; שינוי מהותי בהגדרת מעמד הפליטים והגדרת הזכאות לטיפול ולתמיכה על ידי הארגון שייכנס

המכון למחקרי בטחון לאומי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר