איראן במאמץ להסרת הסנקציות – סיכויים וסיכונים

עמוד:12

12 | סימה שיין כמו גם בצד האמריקני — ידרשו זמן אך הם אפשריים . לפי התרחיש השני, נוכח הקשיים שבהם ייתקלו שני הצדדים הן מבית והן מחוץ, יתאפשרו רק צעדים ראשוניים וחלקיים, בעיקר צעדים בוני אמון בלי להיכנס לעובי הקורה של הבעיות המהותיות הקיימות . ביידן כבר ביטל את איסור ההגעה לארה"ב שהוטל על אזרחים ממדינות מוסלמיות מסוימות, ובהן איראן, וכן דובר על שיפור מסלולי הרכש הבנקאיים של מזון ושל תרופות ואולי אף על הפשרה חלקית של כספים איראניים מוקפאים לצורך כך . סוגיה קשה לא פחות היא האופן שבו ירצה ממשל ביידן לשתף את ידידותיו במזרח התיכון . מצד אחד התחזקה בוושינגטון, ובכלל זה בקרב יועציו של ביידן, ההבנה שלא ניתן להתקדם בתחום הגרעין תוך כדי התעלמות מפעולותיה של איראן באזור, כולל הספקת הנשק לשלוחיה . מדובר בפעולות שתורמות לחוסר היציבות באזור ומאיימות על ישראל, על סעודיה, על בחריין ועל האמירויות . בהקשר הזה מציע ניל קוויליאם במאמרו למדינות המפרץ להגדיר קווים אדומים ולנסות להטמיע אותם בשיח עם וושינגטון . גם ישראל בוודאי תבהיר את עמדותיה בכל הנוגע להתבססות הצבאית של איראן בסוריה ולהעברות האמל"ח לחזבאללה, בדגש על טילים מדויקים . ישראל, שפועלת בדרכים רבות להפחתת הפעילות האיראנית, בין היתר באמצעות תקיפות של מאגרי הנשק ושל העברות נשק ללבנון, תמשיך במדיניותה זו, ולכן ללא טיפול בסוגיה הזאת יעיב כל הזמן פוטנציאל ההסלמה בשטח על כל דיאלוג שארה"ב תנהל עם איראן . לפיכך — כפי שמדגיש מייקל סינג במאמרו — יצטרך ממשל ביידן להגדיר את המינימום ההכרחי לבניית קואליציה פנימית ובינלאומית שתכלול גם את מי שביקרו את הסכם הגרעין כדי לקדם מדיניות שלא רק תצליח מול איראן אלא תהיה גם יציבה ומוצלחת לאורך זמן . לישראל ולמדינות המפרץ יש אינטרס משותף : למנוע הסרה מהירה של הסנקציות ולמנוע שהסרה כזאת לא תיעשה בלי לקבל תמורה הולמת . יש לפיכך מקום לתאם עמדות ולהציגן בנפרד וביחד לממשל ביידן . אולם על ישראל להביא בחשבון שלוש נקודות מרכזיות : הראשונה, מעמדן של מדינות המפרץ, ובמיוחד של סעודיה, רעוע הן בקרב אנשי הממשל והן בעיני ביידן עצמו וכן בקונגרס ( גם בקרב חלק מהרפובליקאים ) ; השנייה, המדינות האלה חוששות מאיראן ויעשו כל מה שנדרש כדי למנוע מלחמה שתפגע קודם כול בהן ; השלישית, סדר העדיפויות האזורי של ישראל ושל המפרציות שונה : בעוד שבעיני ישראל הנושא המרכזי הוא התבססותה של איראן בסוריה והסיוע שהיא מושיטה לחזבאללה, הרי בעיני סעודיה והאמירויות הנושא המרכזי הוא הסיוע שנותנת איראן לח'ותים בתימן . ובכל מקרה, מבחינת ישראל היה ונותר נושא הגרעין הסוגיה האסטרטגית העיקרית, הרחק לפני כל נושא אחר, ולכן היא חייבת להבטיח שהטיפול בסוגיות החשובות האחרות ייעשה בנפרד מהטיפול בגרעין, בלי התניות ביניהם ובלי קיזוזים .

המכון למחקרי בטחון לאומי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר