פתח דבר

עמוד:10

10 | ד"ר גילת טרבלסי רוב הכשרה לתכנן עבור ה"ממוצע" המצופה, גם אם בפועל לא קיימת "קבוצה ממוצעת" כי כל אדם הוא ייחודי . גישת העיצוב האוניברסלי עוסקת בעיצוב מוצרים או סביבות שיתאימו לטווח רחב של משתמשים, כולל ילדים, קשישים, אנשים עם מוגבלות, אנשים עם ממדים לא שגרתיים, אנשים חולים או פצועים . עיצוב אוניברסלי מכבד את הגיוון האנושי ומקדם הכלה של כל האנשים בכל פעילויות החיים תוך ניסיון להסיר חסמי נגישות . אם כך, הוראה מותאמת אינה "מתקנת", משום שאיש אינו מקולקל . מטרתה להנגיש ולהתאים את הלמידה לכלל התלמידים, כפוף למטרות, לצרכים ולאפיונים . עליה להיות רלוונטית עבור התלמיד במציאות קיימת ובסביבה מאפשרת, והיא מהווה תפיסת עולם שממנה נגזרות דרכים ושיטות . היא אינה מונעת ממחסומים של שונות או של מוטיבציה, אלא מחשיבה, התנהגות והתנהלות של מורה, המלמד באקלים חינוכי מאפשר, שמונהג "מלמעלה" באמצעות ה"אני מאמין" הבית ספרי . במסגרת התפיסה של ההוראה המותאמת מקובל לחשוב על "חליפה מותאמת אישית" . עם זאת, יש להבחין בין הוראה מותאמת אישית, המכוונת למומחיות בתחום מסוים, כמו הוראה מותאמת בקריאה או בחשבון, ומבוססת על אבחון מקצועי, לבין הוראה מותאמת לכול, המבוססת על הבנת העיצוב האוניברסלי של למידה . וכשם שזו מתאימה לכלל המורים, היא הופכת את הלמידה למשמעותית ולמותאמת למרבית התלמידים . ההכוונה ליישומים של הוראה מותאמת לכול מתמקדת בשלושה ממדים עיקריים : החשיבה, ההתנהגות וההתנהלות של איש החינוך .

ספרי ניב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר