מבוא

עמוד:14

14 טוני באסילה מיינתי את הסיבות שגרמו ללידתה של התופעה, הן הסיבות הקשורות לפלסטינים והן הקשורות ליהודים . הפליטים הפלסטינים חיו בכמה מדינות ערביות במחנות בתנאים חברתיים וכלכליים קשים מאוד, אך היו הבדלים ביחס אליהם בין המדינות הקולטות . התייחסתי בהרחבה למציאות חייהם הקשה תוך העלאת סוגיות יום - יומיות, כמו דיור, תעסוקה, חינוך ועוד . בשלב הבא הבהרתי את חשיבות השימוש בסרט הקולנוע כמקור היסטורי . הצגתי את יתרונות הסרט כסוכן לגיטימי בעיצוב התודעה הקולקטיבית . בין אם הוא מציאות או דמיון, הסרט משקף את התקופה שבה הוא נוצר על צדדיה השונים . אחד היתרונות של הסרט ההיסטורי שהוא מציג היסטוריה טוטאלית ואינו מחלק אותה לחלקים . הוא מציג את הגיאוגרפיה של המקום, כלכלה, מנטאליות ואפילו הצד הפסיכולוגי החברתי . לכן בחרתי להשתמש בכלים המחקריים של אסכולת האנאל הצרפתית, שדגלה בכתיבת היסטוריה טוטאלית . האסכולה - שנוסדה בשנת 1929 בידי שני ההיסטוריונים, מרק בלוך ולוסיאן פבר, דרשה לחקור מבנים חברתיים במקום מנהיגים, ודחתה על הסף את המבט ההיסטורי - פוליטי - צבאי והדגישה את חשיבות ההיסטוריה החברתית - כלכלית, ומאוחר יותר גם את ההיסטוריה המנטאלית . בפרק השלישי עמדתי על התפתחות נוספת באנאל . קווי היסוד של הדור הראשון והשני באנאל הכשירו את הקרקע אצל ההיסטוריונים להביט בסרט ההיסטורי כמקור להבנת ההיסטוריה . מרק פירו, היסטוריון הדור השלישי באסכולה, הוא מהראשונים שעסקו בהיסטוריה וקולנוע, וקרא להיסטוריונים לא להתעלם מנוכחות התקשורת האודיו - ויזואלית, אלא לפתח מתודות מחקריות בתחומי ההיסטוריה והקולנוע .

ספרי ניב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר