מבוא

עמוד:8

ברשות הרבים של המדינה . במקומות שבהם המדינה חייבת להתערב בחיינו, אנו רוצים שתעשה זאת בדרך יהודית . יש הטוענים שיהודים שומרי מצוות יהפכו בעתיד הנראה לעין לרוב במדינת ישראל . השאלה אינה האם מדינת ישראל תהפוך לדתית, כתב החוקר הבריטי אריק קאופמן ; השאלה היא רק מתי . פרופ' קאופמן לא כתב זאת מתוך עמדה דתית . למעשה, הוא מתאר את עצמו כחילוני מושבע . לנגד עיניו עמדו רק העובדות הדמוגרפיות . גם שני דמוגרפים ישראלים הכתירו חיבור שכתבו על 1 עתידה הדמוגרפי של מדינת ישראל בכותרת : "בדרך למדינה דתית" . התחזית הדמוגרפית הזו מן הסתם אינה מוסכמת על הכול, ובכל אופן, היא אינה נחוצה להצדקת החיבור הזה, העוסק בניתוח של המדינה ודמותה מזווית ראייה יהודית, ולא בהשערות דמוגרפיות . מצד אחד, חשוב להדגיש שגם אם יהיו הדתיים רוב במדינת ישראל, הם לא ירצו לכפות משטר הלכתי על אזרחיה האחרים . את הקביעה הזו אסביר בהמשך הספר . מצד שני, כדאי לזכור שכבר היום רוב היהודים בישראל הם דתיים, חרדים או מסורתיים . לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כבר בשנת תשע"ז ( 2017 ) שלוש הקבוצות הללו הקיפו % 56 מהיהודים בישראל . החרדים, הדתיים והמסורתיים שונים מאוד אלו מאלו, אך הם שותפים בנקודה מכריעה אחת : הם מאמינים באלוהי ישראל ובתורת ישראל . גם רבים מאלו המגדירים את עצמם חילונים מגלים אהדה רבה לתורת ישראל, וקושרים בה את יהדותם . הם אינם תומכים בכפייה דתית, אך גם הם רוצים שהפרהסיה של מדינת ישראל תשקף את זהותם היהודית, בדרך זו או אחרת . בנקודה הזו, כמו בנושאים אחרים, הולך וגדל הפער בין הישראלים לבין האינטלקטואלים שלהם . סֵט ערכים אופנתי בעולם הרוח 8  חיים נבון

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר