הקדמה: השאלה הגדולה

עמוד:10

האחרונות חייבת גם היא להשתנות . אין מדובר בציווי הנמהר להשליך את המסורת כולה ככלי ריק, אולם ההכרה הברורה היא שלא ניתן להמשיך כאילו לא קרה דבר . ויש לומר : לא ניתן להמשיך כאילו לא קרה דבר לא רק מבחינה פרגמטית ( נניח, מפני שהחברה המודרנית בנויה כך שנשים משולבות בה בכל המישורים ) ; לא ניתן להמשיך כאילו לא קרה דבר גם מבחינה ערכית, גם מפני שלא ראוי להמשיך כאילו לא קרה דבר, וזאת מכיוון שהשינויים שהתרחשו הם בעלי משמעות מוסרית ודתית עצומה . התשובה על השאלה הזו, החשובה ביותר שיכול יהודי לשאול את עצמו כיום, מהווה אפוא הכרעה פרדיגמטית . היא כוללת שיפוט ערכי של המצב הנוכחי, כלומר הכרעה בקשר לטיבו של המצב, הבאה לפני העובדות ומשמשת להן מסגרת . נחדד את השאלה . איש אינו יכול להתעלם מן התמורות האדירות שהתחוללו בעולם במאות השנים האחרונות . ברור לכולם שתהליכים מאוד דרמטיים עברו על האנושות, ולו רק מבחינה רפואית וטכנולוגית . כשאנחנו מדברים על שינויים "בעלי משמעות", הכוונה היא אפוא לשינויים שמשמעותם חורגת מזו שמביאה איתה זרימת הזמן הרגילה, דהיינו התפתחויות שונות במישור המטריאלי של החיים . גם הפונדמנטליסט הדתי יאשר ( בדרך כלל ) שהרפואה המודרנית, בשונה מזו הקדומה, מסוגלת לחסן את ילדינו משיתוק ילדים ( פוליו ) או לטפל בדלקת ריאות בעזרת אנטיביוטיקה . כולנו גם שמים לב ששימוש בחשמל, שלא היה אפשרי לפני מאה שנה, מקל מאוד על חיינו . כל אלה הן עובדות שאינן ‑ למעט מקרים מצערים של אטימות מרצון ‑ נתונות לוויכוח . אולם שינויים בעלי משמעות אינם שינויים שעברו על העולם, אלא שינויים שמאתגרים את עצם התפיסה שלנו את העולם . כך למשל, המהפכה המדעית איננה רק עצם פיתוחן של טכנולוגיות חדשות, אלא תפיסה חדשה של הדרך לגלות ולצבור ידע על המציאות . תהליך החילון כרוך לא רק בצמצום כוחה של הדת הממוסדת, אלא בעלייתן של תפיסות חדשות של חירות ומוסר . הדמוקרטיה אינה רק שיטת ממשל יעילה יותר או פחות, אלא ביטוי של הבנה חדשה של ערך חיי האדם ומשמעותם, ושל מקור הלגיטימציה להיררכיה . השאלה שאנחנו שואלים, אם כן, היא לא האם מציאות חיינו שונה באופן ממשי מזו שהיתה לפני כמה מאות שנים, אלא האם תפיסת המציאות שלנו, ובכלל זה תפיסת האדם שלנו, שונה . תשובה חיובית על השאלה הזאת תחייב אותנו, באופן בלתי נמנע, להתעמת עם תפיסת האדם הקדומה יותר, זו שממנה התפתחו מסגרות שונות של מסורת ושל דת . אם אנחנו מבינים שאיננו תופסים 10  אדם בצלם אלוהים

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר