הקדמה: החיים וירושלים השמימית

עמוד:14

יצחק בנימיני 14 הוא היה זקוק להתמודד מחדש גם עם המושגים "האב" ו"אדיפוס" במובן הפרוידיאני . שאלת מעמדו של פרויד כ"אב" של התנועה הפסיכואנליטית ) במובן של כת או של כנסייה ( הייתה רלוונטית אפוא עבור לאקאן . ואכן, ניתן להציג את ה"מהפכה" הלאקאניאנית כחזרה אל ה"אב" וכניסוח מחדש שלו ) ואף כתגובה ל"פרוורסיה 15 ( . האימהית" של מלאני קליין, כפי שתיאר זאת ז'אק – אלן מילר לאקאן הגדיר עצמו כ"פרוידיאני", אך באופן שונה מהאופן שבו אמירה זו נתפסת בהאזנה ראשונית . יש לבחון אם לאקאן הצליח במרוצת חייו לכונן מחדש את ה"פרוידיאני" עד שישתווה 16 כמו אמר ל"לאקאניאני" ? האם באומרו שהוא עצמו "פרוידיאני" שהוא — כמו הקהל שלו — "לאקאניאני" ? וכך, נשאלת השאלה האם השיח הלאקאניאני מיקם מחדש את השיח של זיגמונד פרויד היהודי והאנטי – דתי בתוככי עולם אינטלקטואלי שונה של פסיכואנליזה צרפתית – קתולית, תוך שימור בסיסה המקורי ? לאחר מותו של פרויד ב – 1939 עלתה בתנועה הפסיכואנליטית שאלת מעמדו במונחים של שאלת האב : האם תהא זו דמות מאיימת ) בדומה לדימוי הביוגרפי של פרויד ( התובעת מחסידיה להישמע לה, ו�לא — יסולקו מה"כנסייה" / משפחה ) יונג, טאוסק, אדלר . . . ( , או שמא יש להתרחק מדמות מאיימת זו ולכונן פסיכואנליזה חדשה, כפי שאנשי האסכולה של פסיכולוגיית האגו ביקשו לעשות בהסתלקותם מהמחויבות של פרויד למושג הלא – מודע ולמרכזיות המיניות . למרבה האירוניה, אותם פסיכואנליטיקאיים שהתרחקו, מבחינת לאקאן, מפרויד האב, ניהלו למעשה את הארגון הפסיכואנליטי הבינלאומי ) IPA ( אשר ייסד פרויד כדי לשמר את מורשתו . הנחתי היא שכבר בשלב מוקדם בשנות ה – 30 ביקש לאקאן, במסגרת רוויזיה זו, להתרחק מדמותו של פרויד כאב רע ומאיים, כעל – אני המצווה : "אל תעשה כמוני ! " ) אל תעמיד עצמך כאב בזכות עצמך, כמכונן שיח אוטונומי ( , והעמיד עצמו תחת הזדהות חיובית של "עשה כמוני ! " ) פַּתַּח את הפסיכואנליזה בכלים שלך,

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר