הסיירות: תוכניות ייחודיות להכשרה ולהשמה של מורים

עמוד:12

12 | שבילים לחינוך מבוסס מקום בהן מתבססות על מודל residency המתמקד ב"הכשרת מורים קלינית" בבתי ספר ( הכשרת מורים מעוגנת שדה ) . בחממה ליזמוּת חינוכית נבנה תהליך סדנאי תלת - שנתי המתאפיין במעבר מחיפוש להעמקה ולהפקת תוצרים . ב"שבילים" ההתמקדות היא בלמידה מבוססת פרויקטים ובלמידה מבוססת מקום . 5 . סדירויות : התפיסה הפדגוגית וקהל היעד הרלוונטי מצריכים לא פעם שינוי בסדירויות ההוראה . בחממה ליזמוּת חברתית שיעור בן חמש שעות נלמד אחת לשבועיים, ואילו ב"חותם" מתקיימת הכשרה של חמישה שבועות מרוכזים בתנאי פנימייה . ב"שבילים" נבנו מודולות של שבועות הכשרה מרוכזים ושל למידה במשך כמה ימי שישי רצופים המתגבשים ללמידה בקורס . בהקשר הזה מעניין לציין שהשם הראשוני אשר הוצע לתוכנית היה "שבועות" . פריסת התוכניות הייחודיות כיום כ - 3,500 סטודנטים לומדים וחווים תהליכי השמה ב - 27 תוכניות ייחודיות בישראל . כמחציתם לומדים במסלולי הסבה ( בארצות - הברית רוב התוכניות החלופיות הן תוכניות הסבה ) , רובם משתייכים למגזר היהודי ו"פיזורם" הוא בכל שכבות הגיל . בוגרי התוכניות הייחודיות נהנים מתוספת של כ - 7,000 שעות הוראה שנתיות, וזאת כדי לסייע למנהלי בתי הספר לקלוט אותם . הסיבה הראשונה לסיוע זה היא הרצון לשבץ שניים או שלושה בוגרים בבית הספר, וכך ליצור שינוי משמעותי בבית הספר הקולט ולסייע באופן קליטתם של הבוגרים ( כפי שקורה בתוכניות "חותם", "חלוץ חינוכי" ו"החברותאים" ) . הסיבה השנייה היא רצון לעודד מנהלי בתי ספר לקלוט אוכלוסיות מוחלשות שמשרד החינוך מעוניין בקידומן ( פרויקט "משלבים ומשתלבים", תספה [ תוכנית סטודנטים פרחי הוראה ] , מורים עולים ) . את התוכניות הייחודיות אפשר לחלק לכמה קטגוריות – הכשרה, השמה או שתיהן : 2 2 פירוט נוסף בנושא זה נמצא באתר משרד החינוך : https : / / poh . education

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר