הסיירות: תוכניות ייחודיות להכשרה ולהשמה של מורים

עמוד:10

10 | שבילים לחינוך מבוסס מקום על המתווים החדשים בהכשרה להוראה, ונלמדות במוסדות אקדמיים . בכל התוכניות ה"מסורתיות" הללו ההכשרה נעשית לפני או במקביל לתחילת ההוראה בבית הספר ( אריאב, ,2008 2010 ) . המסלולים הייחודיים קוראים תיגר על מערכת הכשרת המורים המסורתית, והוויכוח על מידת יעילותם בשיפור הישגי התלמידים מבוסס על מעט נתוני מחקרים ומציג הרבה בעיות מתודולוגיות . עם זאת, התוכניות הייחודיות מסייעות לפתור את המחסור במורים ו"מושכות אליהן" סטודנטים איכותיים הרואים בהובלת שינוי שליחוּת . לעיתים הנתונים האישיותיים - פדגוגיים של הסטודנטים בתוכניות הייחודיות גבוהים מאלה של הסטודנטים בתוכניות ההכשרה הרגילות ( 2010 Ovando & Casey, ) . רוב המורים שלמדו במסלולים החלופיים ונקלטו בבתי הספר הם מבוגרים יותר ובעלי רקע השכלתי מרשים יותר מִשל המורים בוגרי המסלולים הרגילים, ולמרביתם יש תארים מתקדמים ומוטיבציה רבה להצליח כמורים ( 2001 Klagholz, ) . שיעור גבוה מפרחי ההוראה שהוכשרו בתוכניות חלופיות דיווחו על שיפור בתחומים של ניהול כיתה, ניהול זמן ושיתוף פעולה עם מורים עמיתים בבית הספר . במחקר חדש למדי נמצא שהתוכניות הייחודיות בישראל מְפתחות חשיבה, מגבירות את תחושת המסוגלות ומְפתחות זהות מקצועית . כמו כן בוגריהן מעוניינים יותר להשתלב בהוראה ומפיקים תועלת רבה יותר מהכשרתם ( דורי ואחרים, 2019 ) . מטרות קיימות כמה מטרות בהקמתן של תוכניות הכשרה ייחודיות : 1 . לתת מענה לחוסר במורים במקצועות נדרשים . 2 . "למשוך" להוראה כוחות איכותיים שתרומתם המקצועית גדולה . 3 . לשפר את התדמית הציבורית של מקצוע ההוראה . 4 . לקרוא תיגר על המודלים המוכרים של הכשרת מורים וקליטתם . 5 . לקדם את בתי הספר באמצעות תוספת של כוח אדם איכותי ומגוון . 6 . לסייע לאוכלוסיות יעד שמשרד החינוך מבקש לקדמן . מאפיינים הגבולות בין תוכנית ייחודית לתוכנית "רגילה" אינם ברורים, ואפשר להתווכח אם תוכנית כזו או אחרת היא ייחודית או לא . עם זאת, לתוכנית ייחודית יש כמה מאפיינים בולטים, אשר קיימים גם בתוכנית "שבילים" :

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר