דברי פתיחה

עמוד:9

דברי פתיחה | 9 העדשות של הקליידוסקופ הזה . לשם כך בחרנו ארבע תפיסות למידה עכשוויות מתוך התפיסות הנדונות כיום בספרות המקצועית בהקשר של הכשרת המורים הראויה במאה ה - 21 : "הפדגוגיה הגנרית" ; "פדגוגיה הממוקדת בפיתוח הזהות המקצועית" ; "הלמידה המרחיבה" ; ו "למידה כמכלול או כמשחק" . לכל אחת מהן מוקדש מאמר שבחלקו הראשון מובא תיאור התפיסה על העקרונות המייחדים אותה ; ובחלקו השני - התבוננות בכנסים למיניהם ( שסיפורו המפורט של כל אחד מהם מובא בשער השלישי ) דרך אותה עדשה תאורטית, בניסיון להבליט כיצד באים לידי ביטוי עקרונות אותה התפיסה בכנסים השונים הלכה למעשה . בשער השלישי - תמונות בקליידוסקופ : הכנסים בעיני המשתתפים והשותפים 19 מאמרים שנכתבו על הכנסים עצמם . מאמרים אלו נכתבו בסוגות כתיבה שונות, ובהם מתארים מחבריהם את הכנסים שחקרו וניתחו מנקודת מבטם . כל מאמר הוא כמו תמונה בקליידוסקופ . המאמרים מוצגים לפי סדר האל"ף בי"ת של שמות המשפחה של הכותב הראשון . הכותבים, כולם רכזי תוכניות רג"ב ( וגם סטודנטית אחת ) , שאליהם הצטרפו שותפים שהשתתפו בחשיבה על כנסי הסטודנטים, בתכנונם ובארגונם . החלטתנו על תוכן השער השני והשער השלישי מתבססת על התקווה שקודם כול, בשער השני, ייחשפו הקוראים לתאוריות העכשוויות על למידה ויבינו כיצד עקרונותיהן באים לידי ביטוי בכנסים, ואחר כך, כשהם מצוידים בהבנה הזאת, יוכלו לפנות לשער השלישי ולקרוא את 19 סיפורי הכנסים המחקריים המובאים בו, אגב התייחסות לעקרונות הפדגוגיים שאפשר לזהות בהם . כדי לסייע לקוראים ביצירת הקשר בין שני השערים, הוספנו בפתיח לשער השלישי מפת דרכים צבעונית המחברת בין השער השני לשלישי - מצד אחד, היא מפרטת את מאמרי השער השלישי, ומצד שני, היא מרכזת את האופן שבו כל אחד מהם משתקף בקליידוסקופ מבעד לארבע העדשות התאורטיות . השער הרביעי - הפדגוגיה של הכנסים בפרספקטיבה היסטורית - מסע בן אלפי שנים : עבר ועתיד, נכתב מפרספקטיבה היסטורית . ארבעה מחמשת המאמרים הכלולים בו מציגים דוגמאות של התכנסויות למידה מן העבר, התכנסויות שהתקיימו בהן סוגים שונים של למידה : התכנסויות חינוכיות, תרבותיות ודתיות . הרצף ההיסטורי המתואר בפרק הזה מתחיל בתקופת המקרא, עובר ליוון הקלסית, משם לתקופת התלמוד ומשם למושבי הידע במדינות האסלאמיות בימי הביניים . הפרק החמישי מביט אל ההווה ואל העתיד המתהווה, ומסתיים בכנסים המקוונים של ימינו . בשער זה שאפנו לבחון את המטרות הפדגוגיות של הכנסים במגוון תקופות ותרבויות .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר