מבוא: על הספר ומטרתו

עמוד:11

מבוא : על הספר ומטרתו | 11 בשער השני פדגוגיה נרטיבית בהכשרת מורים מושם דגש על דרכי הבניית הזהות המקצועית ועל פיתוח הידע האישי - מקצועי בהכשרה מקצועית של מורים, מתוך שימוש בסיפורי חיים המסופרים למאזינים ובסיפורים כתובים של סטודנטים להוראה ושל מורים מתחילים . ארבע הכותבות מתבססות על כמה מושגים מתחום החינוך ומתחום הכשרת מורים . בפרק השלישי אורלי קריספל וחוה סימון מציעות ליישם פדגוגיה נרטיבית בהכשרת מורים לחינוך מיוחד ; הן מתארות דגם משולב המכיר במרכזיותם של סיפורים אישיים ומציע ליישם גישות וערכים מתוך הספרות המקצועית, כגון "חמלה רדיקלית", "עדות", "מופע" ו"גאולה" בהכשרה להוראה . יישומים ברוח זו הם בסיס לשינויים בעמדות הסטודנטים, וגם ההדרכה הפדגוגית יוצאת מגבולות השיח האקדמי ונוגעת ברבדים עמוקים יותר . בפרק הרביעי אורנה שץ - אופנהיימר מבחינה בין סיפורים שסופרו בעל פה לבין סיפורים כתובים . היא מציגה ומנתחת סיפורים כתובים של מורים מתחילים שנכתבו לתחרות סיפורים, ובוחנת באמצעותם את התפתחות הזהות המקצועית בסוגיות של תפיסת הגבולות בהוראה בארבעה היבטים : גבולות המבנים זהות, גבולות של מקום, גבולות ההתערבות המקצועית וגבולות כבחינת המרחק . בפרק החמישי נורית דביר מציגה יישום של פדגוגיה נרטיבית בפיתוח מקצועי של מורים מתחילים במפגש של סדנת התמחות . היא מתבססת על דגם המאפשר ליצור פרסונליזציה, אופי אישי, של הידע המקצועי ומעודד את הידוק הקשרים בין ידע תאורטי לידע אישי - רגשי . בפרק השישי איריס ברנט וסיגל אופנהיים - שחר בוחנות את כוחה של הפדגוגיה הנרטיבית בהבניית זהות אישית מקצועית של סטודנטיות להוראה בעזרת בחינת יחסי הגומלין בין המרצה לסטודנטיות במפגש לימודי ובעזרת המושגים "סיפור יוצא דופן" שטבע ארווינג גופמן, ו"סיפור רווי בעיה" שטבע מייקל וייט . בשער השלישי פדגוגיה נרטיבית בהכשרת מטפלים ובמקצועות הטיפול מתוארות ונבחנות פרקטיקות של פדגוגיה נרטיבית המאפשרות להכשיר מטפלים ואנשי מקצועות הטיפול, כמו עובדים סוציאליים ויועצים חינוכיים . שניים מהפרקים מדגישים את הקשר בין זהות המטפלת כחוקרת לזהותה כאשת מעשה . כמו כן בשער זה נחשף כוחה של הפדגוגיה הנרטיבית להעצים היבטים אישיותיים של מטפלים ולסייע בהבניית ידע מקצועי . בפרק השביעי רבקה תובל - משיח מרחיבה את ההתבוננות בארבעה מושגים מעולם הכשרת המטפלים הנשענים על הפרדיגמה הנרטיבית : השימוש הטיפולי

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר