מבוא: על הספר ומטרתו

עמוד:10

10 | פדגוגיה נרטיבית : מסיפורים אישיים לזהויות מקצועיות היא חלק ממכלול הזהויות של האדם, ושתהליך הבנייתן של הזהות האישית והזהות המקצועית הוא אתגר מרכזי בהקשר של הכשרה במקצועות האנוש . כל הכותבות מחזיקות בדעה שהזהויות הללו מורכבות, פרשניות, משתנות ומתפתחות, וכי הפעולה הנרטיבית, החושפת דילמות, אתגרים, רגשות ותובנות, מסייעת בהבנייתן . למרות המשותף לנו, כל אחת מהכותבות מביאה מפרי ניסיונה האישי והמקצועי ומציגה דגם עבודה משלה, הנבנה מתוך צורכי ההכשרה, מתוך צורכי הסטודנטים ומתוך תפיסתה המקצועית . לכל אחת מהכותבות פרשנות אישית של הפדגוגיה הנרטיבית, והיא מתרגמת עקרונות אחרים של הפדגוגיה הזו למעשים ולפעולות ייחודיים . הספר הזה מבקש להציג מגוון דגמים ולחשוף את ההרהורים שפיתחו הכותבות על אודות פדגוגיה נרטיבית . נוסף על כך, הספר פותח צוהר לגישות שונות של פדגוגיה נרטיבית המעוגנות בתאוריות מגוונות ובהיבטים פדגוגיים - דידקטיים המזינים את תחומי הדעת שהכותבות פועלות בהם . הספר עשוי להעשיר את הקהילות המקצועיות העוסקות בהכשרה למקצועות האנוש ; הוא לעוסקים בהכשרה מקצועית, בעיקר במקצועות אלה, לאנשי מקצוע ותיקים, לסטודנטים, ובעיקר לנשות חינוך ולאנשי חינוך המבקשים ללמוד על פדגוגיות חדשניות להוראה וללמידה . מבנה הספר בשער הראשון היבטים תאורטיים של הפדגוגיה הנרטיבית שני פרקים ובהם מוצגת התשתית התאורטית של הפדגוגיה הנרטיבית . הפרק הראשון, של נורית דביר, מתאר ארבעה ממאפייניה המרכזיים של הפדגוגיה הנרטיבית ומציג את משמעויותיה בהכשרות מקצועיות בכמה תחומים . בפרק השני גבריאלה ספקטור - מרזל מצביעה על מגבלותיה של "רפלקציה מכוונת - פרקטיקה" בהכשרה מקצועית במקצועות האנוש, ומציעה מודל פרקטי ליישום רפלקציה על סיפור חיים בהכשרה למקצועות אלה . שלושת השערים הבאים מתארים את התפיסות ואת הפרקטיקות של פדגוגיה נרטיבית בהכשרות למקצועות האנוש השונים הלכה למעשה : השער השני עוסק בהכשרת מורים, השער השלישי בהכשרת מטפלים והשער הרביעי – בהכשרת מנהלים ומנחי קבוצות . סדר הפרקים בכל שער אקראי בדרך כלל, אלא אם כן נמצא קשר מיוחד בין כמה פרקים והם סודרו זה אחר זה .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר