מבנה הספר ודרכו

עמוד:14

14 | עיונים בטקסט הבית - ספרי / גילה שילה הפרק השני יעסוק בסוגיות מבניות . המבנה מסייע לנמען לפענח את הטקסט, והוא נותן לו כלים לכתיבה . דרך זו לפענוח היא דרך מרכזית, מאחר שהיא חולשת על הטקסט כולו ויכולה לתת צייני דרך בארגון הטקסט . כך הנמען יהיה מסוגל לקלוט את עיקר הטקסט בקלות יחסית . נעסוק במבנה באופן שונה מהמקובל : בתחילה נתאר את דרכי המבנה הן בטקסט ההיצגי הן בטקסט הטיעוני, שתי סוגות הנלמדות בבית הספר . דרכי המבנה הן גם הבסיס לווריאציות שיאפיינו את הטקסטים השונים . על בסיס זה נוכל לפענח את הטקסטים הבית - ספריים . דרך זו של פענוח בעזרת המבנה באה לידי ביטוי בשתי סוגיות . האחת היא תיאור אפשרויות שונות של מבנה בטקסטים, כלומר לא נסתפק במבנה יסודי המתואר בדרך כלל ( מבנה הפסקה ) , אלא נתאר מגוון דרכי מבנה מן הדרך הברורה, הנהירה והמפורשת אל המשתמעת שאינה גלויה . התבוננות זו במבנה הטקסט שונה מן המקובל . חשיפת מגוון מבנים זה תסייע למלמד להתאים את הטקסטים לסיטואציה הנדרשת . הסוגיה השנייה שתסייע להבנת מבנה הטקסט תציג דרכים להרחבת המסר כמו דוגמה, פירוט, נתונים ועוד . בספרות המחקרית הוצגו דרכי מבנה אלה – דוגמה, פירוט, נתונים ועוד – כמאפיינות סוג מסוים של טקסט . בשלב הבא נתאר כיצד מופיעות כל הדרכים המרחיבות את המסר בשתי סוגות הטקסטים המרכזיות שבמוקד ספר זה, ההיצגי והטיעוני, וכן נדון בהבדל בין הופעתן בכל סוגה . כך יוכלו המלמדים והלומדים להיעזר בדרכים אלו לשם פענוח וגם להשתמש בהן בכתיבה באופן מתאים, אף ביצירת טקסט מעורב . הפרק השלישי יעסוק בסוגיות לשוניות העשויות לשמש דרך נוספת לפענוח הטקסט : סוגיות בתחביר, בצורת המילה ובמשמעותה . הסוגיה הראשונה, זו העוסקת בתחביר, תורמת לנו בכך שהיא מראה כיצד ניתן להקיש מחוקי התחביר, העוסק במשפט הבודד, על הפסקה ועל הקטע, וללמוד מחוקים אלה כיצד לפענח טקסט וכיצד לכתוב בצורה ברורה ומקובלת בסוגות השונות . בפרק זה מוצגות ומודגמות סוגיות תחביריות בהשוואה לסוגיות של טקסט המורכב ממשפטים אחדים : פסקה וקטע . בהמשך נתייחס לכמה תפקידים של המילה במשפט, למשל תמורה, ונראה כיצד מילים אלו משפיעות על העברת המסר באופן מדויק, על פי הרצוי לנמען . עוד נבדוק כאן מבני משפטים היכולים להשפיע על קבלת המסר על ידי הנמען . חשוב שהתלמיד יכיר סוגיות אלה בבואו לפענח טקסט . אלו ישמשו לו כלים להבנת הטקסט ואחר כך לכתיבה . נוסף על הסוגיות התחביריות, נראה כי גם מילה אחת שנבחרה להיכלל בטקסט עשויה להשפיע על העברת המסר, ולא רק

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר