עמי אילון מדבר. "על שלושה שב"כ עומד ופועל: על התחקיר, על הערכים ועל יכולות הליבה"

עמוד:8

| גיליון ,89 תמוז תשפ"א, יוני 2021 8 "האינתיפאדה הראשונה התחילה בשומרון והתפשטה לעזה . החקירות בעזה היו אלימות יותר והיו מקרים שבהם הגיעו נחקרי שב"כ ולבתיוחולים כתוצאה מאלימות החוקרים . ני סיתי להבין מדוע . הרי אנחנו מגייסים את אותם אנשים, נותנים להם את אותן הכשרות ומציידים אותם בכללים זהים . אלימות הטרור ביהודה ושומרון לא הייתה שונה מהטרור בעזה . ובאחת משיחותיי עם ראש אגף החוקרים, שא לתי אותו איך ניתן להסביר את הפער . הוא לא וידע לתת לי תשובה באותה שיחה . לאחר שח זרתי על שאלתי, הוא השיב שאינו יודע, אבל שבאותה תקופה של האינתיפאדה הוא שירת כחוקר צעיר בשומרון . לדבריו, בתדריכי הבוקר שבהם השתתף ראש המחלקה, הוא נהג לסכם את הדיון באמירה : 'בלכתכם לעשות את עבודת הבורא לשמור על ביטחון אזרחי ישראל, תזכרו שכולנו בני אדם, גם אנחנו החוקרים, וגם הם – הנחקרים . אני לא יודע אם זאת התשובה . . . ', הוסיף, 'אבל זה מה שעלה בדעתי כששאלת את השאלה', אמר" . כולנו בני אדם ! "כששואלים אותי מה למדתי בשב"כ, אני ומשיב שלמדתי שני דברים חשובים ביותר המ עצבים להבנתי את המציאות הישראלית היום . הראשון – 'הטרוריסטים הם לא מטרות שיש להרוג . גם הם בני אדם ! ' . שנות השירות בצבא כלוחמים, חושפות אותנו להרג של עשרות, מאות אנשים ואף יותר, החל מקרבות פנים אל פנים, דרך ירי ברשימה ארוכה של כלי משחית מהטובים בעולם והיד ונטויה . . . ללוחם – בים, ביבשה ובאוויר – אין היכ רות אישית עם האנשים שהרג . הלחימה בטרור, בעיניים של איש שירות, מחייבת לדעת הכול על כל אחד : מי ילדיו, אשתו ושכניו . . . ומבלי שהתכוונת, הוא הופך לפתע, הלכה למעשה, ל'בן אדם' . אתה לא מפחד ממנו . אתה גם יכול לשנוא אותו . אתה מבין מה המוטיבציה שלו, אתה מבין מה מפעיל אותו . וזה ההבדל בין איש ולוחם שב"כ לבין לוחם בצה"ל . לכן, קל להבהיר לאיש שירות הביטחון הכללי שהוא בן אדם, להאיר את התובנה והאינטואיציה האלו, שהיו לאותו ראש מחלקת חוקרים באינתיפאדה הראשונה . אני זוכר עד היום את הרצח של משפחת חתואל, שהיה מזעזע הרבה יותר מהתמונה . זה היה וידוא הריגה של תינוקות, בני כמה חודשים, זה זיעזע את כל המדינה וגם אותי . התראיינתי אז, ואמרתי שקל לבוא ולטעון 'הם חיות אדם' . וציינתי כי ברור שהם חיות אדם, אבל אנחנו המופקדים על הלחימה בטרור, אין ולנו את הלוקסוס לשנוא ולחפש נקמה . אנח נו צריכים לשאול את עצמנו איך בן אדם הופך לחיית אדם, מה מביא אותו לזה . . . שנאה לא תביא אותנו לנצח את הטרור . ועל מנת לנצח עלינו להבין, גם אם אנחנו יוד עים שמי שיושב מולנו הוא רוצח שפל, שברגע שיצא מהכלא – יחזור לרצוח אזרחים . עלינו להבין מה מניע אותו . אחרת לא נוכל לנצח . והשני – 'לנו בישראל יהיה ביטחון כשלהם, לפ ולשתינאים תהיה תקווה ! ' לעולם לא נוכל להר תיע אדם או עם שבראייתו אין לו מה להפסיד ! זה מה שהניע את שמשון, גיבור נעורינו, להרוג עשרות אלפי פלישתים, ולהיכנס להיסטוריה כמתאבד הראשון בתולדות עמנו, וזה מה שגם והניע עשרות מתאבדי טרור פלשתינאים לה תאבד במהלך האינתיפאדה השנייה, שהביאה ולמותם של יותר מ 1,100 ישראלים, רובם אזו רחים ! " . להתפכח מחמש אשליות "הדברים נאמרים ונכתבים אחרי מבצע ' שומר החומות ' . מעבר ללחימה בעזה, חשף המבצע שבר גדול בחברה הישראלית . אין לי וכוונה לשפוט את פעילות צה"ל בעזה או פעי לות המשטרה במדינת ישראל . בעבר עסקתי בכך כחבר ועדת חוץ וביטחון, וכשר בקבינט והביטחוני - מדיני בממשלת אולמרט, אחרי מלח ומת לבנון השנייה . המשבר שאליו נחשפנו בחו דש האחרון מחייב אותנו להתפכח מהאשליות, שהיו אבני היסוד במדיניות הישראלית בו 12 השנים האחרונות : האשליה הראשונה – שהסטטוסוקוו יציב . שמדיניות 'ניהול הסכסוך' כמטרה, על מנת לא ולהגיע להסדר, מאפשרת שליטה בגובה הלה בות וכי גורם הזמן פועל לטובתנו . האשליה השנייה – מדיניות ה'הפרד ומשול' באמצעות הבידול בין יהודה ושומרון לעזה, תפורר את הלאומיות הפלשתינאית ותייתר את המשא ומתן להסדר מדיני . בפועל, חיזקנו את והקיצוניים שבאויבינו והחלשנו את אלה המא מינים בהסדר מדיני בדרכים דיפלומטיות . האשליה השלישית – ניתן לנתק בין 'הסוגיה הפלשתינאית' לדילמות הזהות של ערביי ישראל . ושתהליך 'הישראליזציה' של אזרחי ישראל הפ ולשתינאים – יאפשר לנהל את האלימות הפל ושתינאית ללא מעורבות של בני עמם הישרא לים . והאשליה הרביעית – אשליית השלום הכ לכלי האזורי . שהסדרי הנורמליזציה והשלום ועם מדינות באזורנו ישכנעו את העם הפלשתי נאי לוותר על שאיפותיו הלאומיות ולהניח את נשקו . האשליה החמישית – שכוח צבאי לבדו, חזק ומתוחכם, ללא יצירת אופק מדיני, יביא את הפלשתינאים לוויתורים נוספים . המציאות בסבב האלימות האחרון מבהירה שאם לא ננצל את הישגי ,1967 נמשיך להידרדר אחורה בזמן, אל עבר 1948 . ולאורך השנים למדנו שבכל משבר יש הזד ומנות . עלינו לחשב מסלול מחדש על בסיס הנ חות אחרות מאלו שהביאונו למשבר הנוכחי" . שב״כ גיליון מיוחד 11 אזרחים ישראלים נהה רגו ! 'והכול היה בתיקים', נזעקתי . 'קחו אותי לתיקים, אני רוצה לראות את ארכיון שב"כ', אותו המקום שבו נמצאים התיקים . . .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר