עמי אילון מדבר. "על שלושה שב"כ עומד ופועל: על התחקיר, על הערכים ועל יכולות הליבה"

עמוד:7

| גיליון 89 , תמוז תשפ"א, יוני 2021 7 כך גם הבהרתי שאין בכוונתי לעסוק בכישלונות העבר, ואסתפק בהכרחי על מנת להתמודד עם ההווה" . "ביצענו שינויים מיידיים והכרחיים במערך אבטחת האישים, בתהליך התכנון וההיערכות ביחידה המבצעית . התחלנו לעצב את תרבות התחקירים ברוח הדברים שציינתי בתחילת הריאיון . . . במקרה מסוים הדחנו מנהל בכיר ומצטיין במערך סיכול הטרור הפלשתינאי, על רקע התנהגות לא אתית . באותה עת, נמנעתי מלעסוק בקוד האתי ובתרבות הארגונית, על מנת לא לגעת בעצבים רגישים ולפתוח פצעים מהעבר, בשעה שהארגון כולו מדמם . סוגיות עקרוניות העולות מפרשיות העבר לא נחקרו . . . מהי פקודה בלתי חוקית בעליל ? כדוגמה לדיון שחייב לעלות על שולחן התחקירים, על רקע פרשת 'קו 003' ועוד . . . רק אחרי למעלה משנתיים בתפקיד, לאחר שהכרתי את האנשים וכבר הבנתי את השפה, העזתי להתחיל לבחון את 'הקוד האתי' של השירות" . ו"הייתי חבר המטה הכללי כשאהוד ברק הז מין את פרופ' אסא כשר לסייע בעיצוב הקוד האתי בצה"ל, ולאחר שנים סברתי שבמהלך שהובלנו בצה"ל – כשלנו ! לא הצלחנו לתרגם את הערכים לחלק מקוד ההתנהגות של חיילים בשטחים . כשהגעתי לשירות היה בו קוד אתי שכלל כו 15 ערכים מרכזיים, ביניהם : רעות, אהבת הארץ, דבקות במטרה ועוד . . . סברתי שקוד ו אתי של ארגון צריך לבטא את הדילמות הער כיות המהותיות שאיתן הוא מתמודד . ערכים ורבים, המשותפים לכל ארגון של אנשים הפו עלים יחד, רק יעמעמו את הבהירות ההכרחית בתהליך הפיכת הערך המופשט לקוד התנהגות מעשי של מי שמשרת בארגון . בערבו של יום, המושג 'אליטה משרתת' אפשרי רק אם נצליח לעצב תחושת שליחות ייחודית שביטויה בין והשאר הוא במגבלות שאנחנו מטילים על עצמ נו במהלך השליחות" . בין הסף שקובע המחוקק – לרף שקובע הפילוסוף ו"היה ברור לי שאת הקוד האתי נעצב בעצ מנו, ללא יועצים מבחוץ . התהליך היה משתף וממושך . שיתפנו עובדים ומנהלים מכל תחומי העשייה בשירות . וכשבחנו בקבוצות הדיון כיצד קרה שחוק ורי שב"כ שיקרו במהלך עדות בשבועה במש פטי זוטא, כשהם נדרשים להשיב על השאלה האם הפעילו אלימות במהלך חקירה, לאחר שיחות עם עורכיודין ואנשי פרקליטות באותה תקופה – הבנו שבשנות השמונים, במאבק מול גלי הטרור, חונכו אנשי השירות לפעול על פי ההנחה שבשם הביטחון מותר לעבור על החוק ! על פי הבנתם, ההכשר נבע מ 'כולם ידעו' ! ראשי ו ממשלה, שרי קבינט, יושבי ראש של ועדות הכנ וסת הרלוונטיות ואפילו עורכיודין ואנשי פרקלי טות המדינה . ההבנה שהקוד האתי איננו חוק, אלא עוסק במרחב שבין ' הסף ', שאותו קובע המחוקק ושאותו אין לאיש שירות הזכות לעבור, לבין ' הרף ', שאותו מציב הפילוסוף ושאליו לעולם לא נגיע – היא תובנה של אותו דיון . חוק שב"כ ושחוקק ב ,2002 בתקופתו של אבי דיכטר, ראו שיתו שנים לפני כן . היוזמה הייתה של יעקב ופרי, בעקבות תקלות שבהן לא קיבלו חוק רי השירות את מלוא הגיבוי . מבחינת השירות הייתה כאן אמירה ערכית – 'לא תסתירו אותנו 'במערכת הביוב' של המערכת המשפטית ! לא תעלימו ולא תדחיקו . את גבול המותר עליכם לקבוע בחוק ! '" . "את הקוד האתי בתקופתי התחלנו בניסוח המבהיר את ההיררכיה, את סדר הישויות בכל אחד מאיתנו . ובראשית . . . אנחנו בני אדם ! לכן, ואיש שירות לא יעבור על כללי המוסר האנו ושי . לא יהרוג אדם שאינו מסכן אותו או את אז רחי המדינה . . . . זה נראה לכאורה מובן, אך זה תרגום פשוט של ניסוח בית המשפט ל'פקודה בלתי חוקית בעליל', הרי 'הדגל השחור, העין ושאינה עיוורת והלב שאיננו ערל . . . ', אלה מו שגים בשפה של משפטנים ופילוסופים . היה עלינו לתרגמם לשפת היוםויום של הארגון . רק לאחר הבנת הישות הראשונה כבני אדם, הצבנו את השנייה – אנחנו אזרחי המדינה ! והמשמעות והיא שאיש שירות לא יעבור על חוקי המדי נה ! במדינה דמוקרטית, הביטחון אינו מתעלה על החוק, כפי שפירשו רבים בשב"כ ומחוצה לו בעבר . לאחר מכן, הוצבה הישות השלישית – אנחנו עובדי השירות הציבורי בישראל ! המו שמעות היא שכל כללי תקנון שירות המדינה ( התקשי"ר ) בהתייחסות ישירה אלינו, מחייבים כל אחד מאיתנו . ורק בסוף הצבנו את הישות הרביעית – אנחנו משרתים בשירות הביטחון הכללי ! ומחויבים בשמירה על הכללים והתקנון שנקבעו בשירות" . ו"אנחנו חיים בעולם מורכב של ערכים סו תרים, קבע נשיא בית המשפט העליון פרופ' אהרון ברק . לכן, כיצד מתרגמים את המילים הגבוהות של הקוד האתי לשפת היוםויום של איש השירות ? זו הדילמה המרכזית ! כשניסינו להפוך את והמילים הנשגבות של פסקי בג"ץ, או אמי רות פילוסופיות המודפסות על יריעות קלף ממוסגרות או דפי כרומו, התלויות על הקירות במשרדים – המציגות את קוד ההתנהגות של כל איש שירות, למילים חיות ומעשיות . הדרך היחידה לעשות זאת היא בהבנה שהתהליך הוא מסע מתמשך של חינוך יוםויומי . הדברים חייבים לעבור בירור בדרך של הצבת דילמות, המלוות כל אחד מאיתנו בתדריכים, בתחקירים, ובכל פגישה עם חוקרים במתקני החקירות, רכ וזים בשטח, מאזינים ודסקאים . אין לנו את היומ רה לתת תשובה נחרצת לכל דילמה העולה במהלך הפעילות . הקוד האתי אמור לשמש כל ואיש שירות כמצפן . הוא מציג את המצפן המו סרי של הארגון . כמו המצפן, הוא משמש ככלי להתייחסות בלבד . אנחנו יכולים לבחור ללכת מערבה, מזרחה או דרומה – ובלבד שנדע היכן הצפון" . התחלנו בניסוח המבהיר את ההיררכיה, את סדר הישויות בכל אחד מאיתנו . ובראשית . . . אנחנו בני אדם ! אות הגבורה

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר