מבוא

עמוד:11

הקוד האתני : קב"א, מזרחים, אשכנזים ׀ זאב לרר 11 סיווגה, מיינה והסלילה מזרחים ואשכנזים, כיצד היא חילקה את העבודה ביניהם ומה היו ההשלכות של הפרקטיקות הבירוקרטיות האלה על התהוותה ועל מעמדה של הקהילה המזרחית בצבא, ואף יותר מכך — בחברה בישראל . כיצד הגעתי אל המחקר הקשר ההדוק בין אתניות לצבאיות התבלט לאורך כל דרכי כפסיכולוג חברתי וכסוציולוג בצה"ל . לאחר שירותי הצבאי בחיל השריון השלמתי לימודי תואר ראשון ותואר שני בפסיכולוגיה, וחזרתי לצבא כקצין מחקר במחלקת מדעי ההתנהגות . ברבות השנים עסקתי בסוגיות מרכזיות בחקר הפסיכולוגיה והסוציולוגיה של הצבא : פסיכולוגיה של קרב ולחימה, יחסי צבא וחברה, מוטיבציה לשירות הצבאי, משא ומתן במצבי משבר ומיקוח, ובעיקר מגדר וצבא . אולם הסוגיה האתנית עברה כחוט השני בכל תחומי המחקר האלה ולא היה אפשר להימנע ממנה . בראשית שנות התשעים הייתי מעורב בשורת מחקרים ארוכה שליוותה את קליטת העלייה מברית המועצות לשעבר בצה"ל . נושא מרכזי במחקרים אלו היה הפער בין אתוס כור ההיתוך, שהצבא היה שבוי בו ביחסו לעולים החדשים, ובין תפיסתם העצמית כקהילת מהגרים . באמצע העשור הייתי אחראי על מחקר מקיף שנערך עבור הצבא על ידי מכון מחקר במדעי ההתנהגות של הצבא האמריקני ( ARI ) ואף מומן על ידו . המחקר בחן את הפרויקטים שכונו בצבא בשם הקוד "שילוב אוכלוסיות חלשות", אך למעשה כללו כמעט רק צעירים וצעירות מזרחים . הרטוריקה שעטפה את הפרויקטים הצבאיים האלה הכחישה את האתניות הברורה הגלומה בהם . אף שמרבית המשתתפים בפרויקטים היו מזרחים, המילה המפורשת "מזרחים" הייתה בגדר טאבו והוחלפה במילות קוד ששימשו להצגת הפרויקט : "אוכלוסיות חלשות", "שילוב", "הסתגלות" . בניגוד להבטחת המודרניזציה הגדולה שהתגלמה בפרויקטים האלה — מזרחים נחשלים שזוכים למשאבי המודרניות בחסדו של הצבא, מתוקף שליחותו הלאומית, והופכים בדרך נס לחיילים רפובליקנים תורמים — הנתונים שמצאתי הראו תמונה שונה מאוד והעמידו בספק את תרומתן של הקבוצות הללו לצבא, ויותר מכך, את המידה שבה השירות הצבאי תרם להן באופן אישי . המחקר הזה נגנז מייד לאחר שהוצג . באותן שנים הייתי אחראי גם על מחקרי עמדות שנערכו בקרב בני נוער לפני גיוס — מלש"בים ( מועמדים לשירות ביטחון ) — אשר בחנו בעיקר את המוטיבציה של בני הנוער . המחקרים הראו שה"מוטיבציה" אינה תכונה אימננטית או קבועה שבני הנוער מגיעים איתה לשירות ; היא נבנית, במידה רבה, בתגובה למבנה ההזדמנויות שמאפשר להם הצבא עצמו . מצאנו שאי-אפשר להבין את

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר