הקדמה: הלאומיות במבחן הטרגדיה

עמוד:14

14 אברהם עוז שמיקומו בזמן טבוע בחותמה של תפאורה ריאלית וסימבולית כאחד : למעשה, כבר פוקו עצמו מביא את הפוטנציאל ההטרוטופי הטמון בבמת התיאטרון כאחת מדוגמאות היסוד של המושג שהוא טובע ( שם : 15 ) . עבור אלוני, זו משמעותו העיקרית של העולם כבמה, שהוא עט עליה כמוצא שלל רב ומבקש לתת לה ביטוי מילולי ומומחש בכל מחזותיו כולם : "החיים – באמת זה רק בהצגה" ( אלוני 1975 : 8 ) . רק הוא, ועוד קומץ כותבים לבמה העברית, יודעים כמה קרוב סיפורה פרוּץ הגבולות של המולדת אל מחוזות הטרגדיה, שכן למרות הסדר והארגון שהדרמה מבקשת להשליט בעולמנו הממשי, הרי כמו בעולם הטרגי, מטרה זו, אותנטית ונאצלת ככל שתנסה להיות, אין לה סיכוי להתממש לעולם ; ואנו, פליטי החזון האידאולוגי הנישא, מסתופפים בין עיי חורבותיו כמקלט מתמוטט ונאחזים בקרנות המזבח של מורשתו החרֵבה . המרחב הלאומי העברי הוצג תמיד כחתירה לקראת זהות קיבוצית . האִיווי הלאומי היהודי, כפי שהוא מתגלם בסיפור תולדותיו של העם במקורותיו שלו, כמו בנגזרותיו של סיפור זה בפרספקטיבות המסורתיות שהתרבות העולמית מפנה אל הישות היהודית, פרספקטיבות ההופכות לגביי להיות כלי ה"מבט" הלאקאניאני שאני תלוי בו לשם הגדרת זהותי כסובייקט, אינו מוסב אך ורק על קיום, בית ומִחיה במסגרת זכויות האדם הבסיסיות, כי אם על הכרה במידה ידועה של זהות בלעדית, אם לא במעמד של בחירה מועדפת מטעם סמכות טרנסצנדנטלית או מעמד הגמוני גורף . לא הדרישה הביטחונית של "זקני ישראל" משמואל הנביא למלך שינהיג את מלחמות ישראל עומדת ביסוד התביעה למשיחת מלך על הקהילה המקובצת של שבטי ישראל ( והלוא מצביאים בעלי שיעור קומה קמו להם עוד בימי שפוט השופטים ! ) , כי אם הכמיהה להיות, לכל הפחות, "ככל הגויים" ( שמואל א, ח', 20 ) . לא מנגנונים משוכללים של מדינת לאום, שהסבירות שהתגבשו בתוך שתי קדנציות של מלכות מפוקפק ביותר, הם נושא התיאור המקראי של ממלכת שלמה המפוארת, כי אם רוממותה וגאונה הייחודיים של ממלכת בית דוד . ממלכה זו הייתה אמורה לספק מקור גאווה, יוקרה והתרפקות נוסטלגית לכותבי ההיסטוריה של ממלכת יהודה בתקופה מאוחרת ולא מזהירה במיוחד בתולדותיה, הן צבאית והן כלכלית . לא ייחודו המנהיגותי האותנטי לכאורה של המלך יאשיהו ( 639 - 609 לפנה"ס ) בין מלכי יהודה מביא להערצתו הכמעט משיחית כמושיעו של עם ישראל ובן דמותו של יהושע כובש כנען, כי אם השאיפה שמלוּוה במעשים אלימים וקנאיים של "יישור קו" והומוגניזציה אמוּנית להעניק מצע אידאולוגי לכיד ל"כיבוש מחודש של הארץ המובטחת", שנועד להתבצע

דעת : מרכז לימודי יהדות ורוח

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר