מבוא

עמוד:13

13 מבוא החוקי . 9 לראשות הוועדה מונתה נשיאת בית המשפט העליון ( בדימוס ) דורית ביניש . ועדת ביניש הגישה את המלצותיה בסוף ,2017 ובין היתר הציעה להחיל את ההוראות המהותיות של חוק דרכי תעמולה גם על המרחב הדיגיטלי באופן חוצה מדיה, מלבד הוראות החוק המכוונות לאמצעי תקשורת מסוים . עם זאת לתפיסתנו וכמו שיפורט להלן, לא טיפלה הוועדה באתגרים שמציבה המציאות הדיגיטלית באופן צופה פני עתיד, אלא התמקדה בעיקר ביישור מגרש המשחקים העקום בין אמצעי התקשורת האלקטרוניים לאמצעי התקשורת הדיגיטליים הממוסדים . כך או כך, עד היום לא יושמו המלצותיה בחקיקה . עוד נוסיף כי בדיונים בהקשר זה לא נלקחה בחשבון זכות אדם נוספת — הזכות לפרטיות — שבאופן מסורתי לא נתפסה ככזאת הקשורה קשר הכרחי אל תעמולת הבחירות . בשנים האחרונות מתברר כי כשמדובר בשימוש במידע פרטי ( איסוף, עיבוד ויצירה של פרופילים מדויקים ) לצורך יצירת תהליכי שכנוע חודרניים, גם להיבטים של הזכות לפרטיות יש משמעות, שכן תהליכים אלה עשויים להיות בבחינת "מלכודות" לאוטונומיה של הבוחרים — שכזכור עומדת בבסיס יכולתם לגבש את דעתם באופן חופשי . במושג "מלכודות האוטונומיה" כוונתנו ליכולת לאסוף מידע ממקורות רבים, לרכז אותו ולעבד אותו ( בין השאר באמצעות מערכות של למידת מכונה ולמידה עמוקה ) כדי לייצר מערכות המלצות מתוחכמות, תפורות לפי מידה, לקבלת החלטות, וכדי לפתח יכולות שכנוע ברמות של דיוק, תחכום ואפקטיביות שלא היו קיימות בעבר . תהליך זה נעשה באופן שמצמצם ואף עלול לבטל את יכולת הבחירה החופשית ואת האוטונומיה של הפרט . כך הזכות לפרטיות — לא פחות מהזכות לחופש ביטוי — הופכת לתנאי מוקדם לעצם היכולת לממש הליך דמוקרטי תקין שמבוסס על אוטונומיה ועל בחירה חופשית . המידע הרב עלינו המצוי בידי הפלטפורמות הדיגיטליות הגדולות משמש לצורכי בחירות כמעט עשור . כבר במסע הבחירות של ברק אובמה לנשיאות ארצות הברית בשנת 2012 סופקו כתובות של בוחרים שנתפסו ככאלה שניתן להשפיע עליהם במיוחד ( "בוחרים מתנדנדים" ) , בעיקר על בסיס עיבוד נתוני 9 הוועדה הציבורית לבחינת חוק הבחירות ) דרכי תעמולה ( , התשי"ט - ,1959 דין וחשבון 103 ) 2017 ( ) להלן : דוח ועדת ביניש ( .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר