מבוא

עמוד:11

11 מבוא הבחירות, וכך אמצעים אלה מפוקחים ונתונים באסדרה נוקשה ודקדקנית אף שתעמולת הבחירות בהם מאבדת בהדרגה את השפעתה על ציבור הבוחרים ; לעומת זה בפלטפורמות הדיגיטליות, שהשפעתן על ציבור הבוחרים הולכת וגוברת, מועמדים, מפלגות וגורמים אחרים ( "גופים חוץ-מפלגתיים" ) מפרסמים בחופשיות ללא מסגרת חוקית מוסדרת ומאסדרת . תחקירים שהתפרסמו בשנים האחרונות על הבחירות הכלליות והמקומיות בישראל מלמדים על שימושים דיגיטליים כגון הפצה של חדשות כזב ומידע מטעה ומוטעה ; הכפשת מועמדים ופגיעה בשמם הטוב ; יצירת פרופילים פיקטיביים או דפי פייסבוק שנחזים כשייכים ליריב ; הקמת קבוצות פייסבוק שנראות תמימות וצוברות אלפי חברים במטרה להריץ פוליטיקאים ; הקמת פרופילים מזויפים, כלומר אנשים אמיתיים המקימים פרופילים בזהות בדויה ( אוואטרים ) ושימוש בהם כדי להדהד מסרים או כ"טרולים" להשמצות אנונימיות ברשת ; 5 הקמה של רשתות אוטומטיות ואוטומטיות למחצה של בּוֹטים ( תוכנות אוטומטיות שנראות כמשתמשים ) ברשתות החברתיות ושימוש בהם ; 6 רכישת נתונים שמטרתם יצירת פרופילי התנהגות של גולשים במטרה להטות את דעת הקהל ; ועלייה ניכרת ברמת התחכום של קמפיינים פוליטיים דיגיטליים המבוססים על איגום ( צירוף שכבות שונות של מידע המגיע ממאגרים שונים, למשל מידע בסיסי כמו שם וכתובת יחד עם מידע רפואי, היסטוריית פעילות ברשתות חברתיות, נתוני אשראי וכיוצא באלה ) , וניתוח מידע כדי לזהות בוחרים יחידים ולטרגט אליהם מסרים מדויקים בשבילם ( מיקרו-טרגטינג ) . 7 5 "טרולים" הם גולשים שכותבים ומגיבים ברשת באופן לא ענייני או מטריד במטרה לערער את הקורא או את מי שהם מגיבים לו . 6 נעם רותם "איך נחשפה רשת של צייצנים פוליטיים בעברית" לפני המבול, בלוג 2018 . 8 . 5 ; רן בר זיק "צבא בוטים שהגיב לטובת בוגי יעלון נתפס ברשת" אינטרנט ישראל 2018 . 8 . 19 . 7 שחר גינוסר וגיא ליברמן "עבודה שחורה” ידיעות אחרונות, מוסף 7 ימים, 2018 . 8 . 9 ; גיא ליברמן ושחר גינוסר "גזענות ושנאה ? זה עובד הכי טוב בבחירות" ידיעות אחרונות, 7 ימים, 2018 . 8 . 15 ; דרור גלוברמן "תחקיר המזויפים שהקפיץ את הפוליטיקאים" אתר מאקו, 2018 . 8 . 23 .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר