מבוא

עמוד:10

10 מחקר מדיניות 155 | תעמולה דיגיטלית והאיום על הבחירות ואת רמת התחכום שבה הקמפיינים הדיגיטליים מתבצעים — ומופתע מכך ; 3 ובעקבות ההתפתחות הטכנולוגית המהירה גם גופי האכיפה חסרים אוריינות דיגיטלית מספקת בנושאים אלה . כל אלה יוצרים סיכון של ממש לעצם היכולת לנהל הליך דמוקרטי שמבוסס על בחירה חופשית ועל אוטונומיה של הפרט . לכן כשמדובר בתהליכים של פרסום ושכנוע הנוגעים להליך הדמוקרטי — ולא לשוק המסחרי — יש ליצור מסגרת תפיסתית ואסדרתית חדשה . זאת ועוד, אסדרה ואכיפה לא אפקטיביים בתחום זה עלולים ליצור חוסר הוגנות ולפגוע בשוויון ההזדמנויות בין רשימות המתמודדים, שגם הוא עומד בבסיס הבחירות הדמוקרטיות . רשימה חדשה או קטנה שאינה נעזרת בחברות הענק ובמנהלי הקמפיינים המעטים בעלי הידע בתחום, תיוותר ללא סיכוי אמיתי להעביר את מסריה לציבור הבוחרים הפוטנציאלי שלה . לעומתן לרשימות הגדולות והוותיקות ( ובעקבות הסדרי מימון המפלגות בישראל — גם רבות האמצעים ) יהיה כר נרחב לדריסת מתחריהן באמצעות תעמולה שלילית אפקטיבית ולא הוגנת, בניגוד לאופטימיות שהחזקנו בה בתחילת ימי הרשת המקוונת, שנתפסה כ"משווה הגדולה" . על רקע ההתפתחויות בתחום תעמולת הבחירות בעולם הדיגיטלי — באינטרנט, ברשתות החברתיות, במנועי החיפוש וביישומים סלולריים — שלתפיסתנו יוצרים שינוי מהותי בעוצמת האיום על היכולת לנהל הליך דמוקרטי תקין, הוגן ושוויוני, אנו סבורים שיש מקום להוסיף הסדרים נוספים שיתמודדו עם אתגר זה . מבחינה חוקית המרחב הדיגיטלי של תעמולת הבחירות בישראל הוא מערב פרוע . השינויים הטכנולוגיים המהירים מאז ראשית שנות האלפיים יצרו מצב משפטי לא הגיוני : מצד אחד בכל הנוגע לאמצעי התקשורת הוותיקים — עיתונות, רדיו וטלוויזיה — חוק הבחירות ( דרכי תעמולה ) 4 ( להלן : חוק דרכי תעמולה ) מסדיר בנוקשות ולפרטי פרטים את הפרסום הפוליטי ואת היקפו במהלך 3 IntErnAtIonAl InstItutEfor d EmocrAcy And ElEctorAl AssIstAncE, d IgItAl m IcrotArgEtIng ( 2018 ) ; c EntrEfor d AtA EthIcs And InnovAtIon , PublIc AttItudEs t owArds o nlInEt ArgEtIng ( 2019 ) 4 חוק הבחירות ) דרכי תעמולה ( , התשי"ט - 1959 .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר