תקציר

עמוד:8

8 מחקר מדיניות 155 | תעמולה דיגיטלית והאיום על הבחירות פרטיות, הוגנות וטוהר הבחירות וגם מניעת בזבוז של משאבי ציבור . חלק מהבעיה נובע מכך שטכניקות שבמקורן נועדו למכירת מוצרים ושירותים במרחב הדיגיטלי, משמשות כיום כדי להשפיע על אמונות, דעות והבחירות הדמוקרטיות . לכן כשמדובר בתהליכי פרסום ושכנוע שנוגעים להליך הדמוקרטי ולא לשוק המסחרי, יש ליצור מסגרת אסדרתית חדשה שתגן על הערכים העומדים בבסיסן של הבחירות הדמוקרטיות . לנוכח האיום של תעמולת הבחירות הדיגיטלית על ערכי הבחירות הדמוקרטיות בישראל, אנחנו מציעים חמש רפורמות : ( א ) לנסח בחוק דרכי התעמולה סעיף מטרה בהיר ולשלב בתוכו גם את ההגנה על הזכות לפרטיות ; ( ב ) לקבוע בחוק את עקרון השקיפות של תעמולת בחירות ובו את החובה של מפרסמיה להזדהות ולסמנה כתעמולת בחירות . הסדר זה יחול בכל סוגי תעמולת הבחירות, לרבות במרחב הדיגיטלי וברשתות החברתיות, על פרסומים הן של מועמדים ומפלגות והן של גופים חוץ-מפלגתיים ; ( ג ) להגביל בחוק את השימוש במידע אישי לצורכי תעמולת בחירות . בפרט מוצע ( 1 ) להגביל את השימוש בפנקס הבוחרים ובמאגרי מידע אחרים וכן להגביל את העיבוד של מידע אישי רגיש ; ( 2 ) לאסור על הפרעה לבחירות ועל דיכוי הצבעה באמצעים דיגיטליים ; ( 3 ) לאסור על מעשי שחיתות ואיום על טוהר הבחירות באמצעים דיגיטליים ; ( 4 ) לחייב לשלב עיצוב לפרטיות ולעשות תסקירי השפעה על פרטיות בעיבוד מידע לצורך התמודדות בבחירות ; ו ( 5 ) להסמיך את יושב ראש ועדת הבחירות לתת צווי מניעה גם על עבירות שנוגעות לדיוור ישיר ולניהול מאגרי מידע . ( ד ) להסמיך את יושב ראש ועדת הבחירות לתת צווי מניעה נגד תעמולת בחירות שמפרה חוקים שאינם מנויים בחוק דרכי התעמולה . היתר זה ישמש במקרים חריגים בלבד שפוגעים פגיעה של ממש בטוהר הבחירות . ( ה ) לאסדר באופן מקיף יותר את אבטחת המידע הנאסף ומחוזק בידי המתמודדים בבחירות .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר