1. הסדר החירום בסעיפים 38 ו־ 39 לחוק־יסוד: הממשלה – רקע לדיון

עמוד:15

על ח ש יבות ההכר ז ה הס פציפית ע ל מצ ב ח ירום 15 נוספות, עד שהכנסת מתכנסת . 8 הכנסת מצדה רשאית, בכל עת, לבטל הכרזה קיימת . סעיף 39 לחוק היסוד מעגן את סמכות הממשלה להתקין תקנות שעת חירום . הסעיף מבהיר כי מדובר בסמכות מרחיקת לכת : בכוחן של תקש"ח "לשנות כל חוק, להפקיע זמנית את תוקפו או לקבוע בו תנאים, וכן להטיל או להגדיל מסים או תשלומי חובה אחרים" . 9 במקרים קיצוניים, כאשר יש צורך "דחוף וחיוני" בתקש"ח ואין אפשרות לכנס את הממשלה, ראש הממשלה אף רשאי להתקינן בעצמו או להסמיך שר לעשות כן . 10 עם זאת, הסעיף קובע כמה מגבלות חשובות על סמכות הממשלה להתקין תקש"ח, גם במצב חירום מוכרז . ראשית, ברמה המהותית הוא מגביל הן את המטרות הלגיטימיות של תקש"ח והן את כוחן לפגוע בזכויות אדם . לפי סעיף 39 ( א ) , ניתן להתקין תקש"ח רק "כדי להגן על המדינה, ביטחון הציבור וקיום האספקה והשירותים החיוניים" ; לפי סעיף 39 ( ד ) , אין בכוחן של תקש"ח "למנוע פנייה לערכאות, לקבוע ענישה למפרע או להתיר פגיעה בכבוד האדם" . שנית, הוא קובע כי " לא יותקנו תקנות שעת חירום ולא יופעלו מכוחן הסדרים, אמצעים וסמכויות, אלא במידה שמצב החירום מחייב זאת " . 11 כלומר, גם בהתקיים הכרזה בתוקף על מצב חירום, תנאי מוקדם נוסף להתקנת תקש"ח ולהפעלתן הוא שיש צורך אמיתי בכך בשל מצב החירום שהוכרז עליו . לכאורה, על פי לשונה, דרישה זו מחייבת קיומה של זיקה ממשית בין הנסיבות הספציפיות שהובילו להכרזה על מצב חירום ובין הצורך להיזקק למנגנון התקש"ח . ואכן, במאמר שכתבה בשנת ,1998 שנים אחדות בלבד לאחר כניסת ההסדר בחוק- 8 סעיף 38 ( ג ) . 9 סעיף 39 ( ג ) . 10 סעיף 39 ( ב ) . 11 סעיף 39 ( ה ) .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר