מבוא

עמוד:13

31מגמות ההצטרפות והעזיבה במגזר החרדי היא שממדי העלייה ברמת הדתיות נמוכים ככל הנראה מממדי הירידה ברמת הדתיות . ברם ההסתמכות על נתוני משרד החינוך בלבד כאינדיקציה לרמת הדתיות היא בעייתית . מיפוי מוסדות החינוך והצלבת נתוני משרד החינוך עם נתוני סקרי כוח אדם מגלים כי מספר לא מבוטל של מוסדות בפיקוח חרדי הם למעשה מוסדות דתיים לאומיים — ולהפך . יתר על כן, משפחות דתיות רבות בוחרות ( משיקולים כלכליים ואמוניים ) לשלוח את ילדיהן למסגרות חרדיות בבית הספר היסודי אך לא בתיכון . לפיכך לא ניתן להסיק מן הפערים בין השנתונים על היקף המעברים בפועל בין הזרמים . הורוביץ ( 2018 ) מאפיין וממפה בעזרת כלים איכותניים את תופעת היציאה בשאלה במגזר החרדי . הוא מצביע על קבוצות הגיל ועל הצמתים המכוננים בחייהם של חרדים צעירים אשר גדלה בהם ההסתברות ליציאה בשאלה ומסמן את הגורמים החברתיים והסביבתיים אשר משפיעים על החלטה זו . הורוביץ מציין כי היציאה בשאלה בקרב הציבור הספרדי ובקרב חסידי חב"ד לובשת צורה והיקפים נבדלים ( וגדולים יותר ) מן העזיבה בקהילות הגרעין הליטאיות והחסידיות . עוד הוא מציין כי היציאה בשאלה במשפחות של בעלי תשובה בולטת בייצוג שלה בקרב כלל היוצאים . מסקנות אלו עולות בקנה אחד עם ממצאי מחקרנו . עם זאת, בהיעדר נתונים כמותניים מהימנים, הורוביץ נמנע מאומדן מלא של היקף התופעה . גם בעניין ההיקף של תופעת החזרה בתשובה, ובפרט ההיקף של ההצטרפות למגזר החרדי, שוררת אי- ודאות, ומחקרים שונים סיפקו אומדנים שונים עם מרווחי טעות גדולים . מלחי ( 2016 ) בוחן את אוכלוסיית בעלי התשובה במגזר החרדי באמצעות סקר המקיף כ- 260 מרואיינים . הוא מראה כי מרבית בעלי התשובה מתחילים בתהליך ההתקרבות לדת בתחילת שנות ה- 20 לחייהם . לממצא זה חשיבות גדולה בגיבוש תחזיות דמוגרפיות עתידיות, שיתבססו במידה רבה יותר על המגמות בקרב קבוצות הגיל הצעירות . מלחי מציין את השונות הגבוהה בין אומדנים שונים של הלמ"ס בעניין מספר בעלי התשובה החיים בישראל — 176,000 לפי אומדן מיוחד שבוצע ב- ,2009 לעומת 267,000 לפי הסקר החברתי של 2012 . מלבד מרווח הטעות הגדול בין שני אומדנים אלו, הם אינם מספקים ודאות באשר למספר בעלי התשובה החרדים . מחקר אחר של הלמ"ס ( פרידמן ואחרים, 2011 ) ערך ניתוח של היקף ההצטרפות למגזר על בסיס נתוני הסקר החברתי של 2009 ומצא כי % 22 מן החרדים בגיל 20 ומעלה מגדירים

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר