תקציר

עמוד:12

12 מחקר מדיניות 152 | "חנוך לנער על פי דרכו" : מסגרות חינוך חלופיות לנערים חרדים לחברה האזרחית ולקהילה החרדית ( רמת המיקרו ) . עם זאת, נראה כי אין פתרון אחד ויחיד לכלל הכשלים ולכן יש לבחון אפשרות ליישם את ההמלצות שיוצגו כאן יחד, במקביל, בשיתוף פעולה בין-מגזרי . 1 . מ ע נ ה מ ב נ י-א ר ג ו נ י א . מ ינ ה לת נו ע ר ח רדי יש להקים במשרד החינוך יחידת מטה קבועה, מינהלת נוער חרדי, צוות רב- משרדי לטיפול רב-מערכתי בנוער שוליים חרדי שיגבש מסמך חזון בנושא מטרות ויעדי-על ( מקרו-יעדים ) , דרכי פעולה וכלים מעשיים לגיבוש שיח פדגוגי אחיד . מינהלת זו תאגם משאבים ותהיה ממונה על תִכלוּל הפעילות הענפה המתקיימת היום ביחידות ממשלה במשרד החינוך ובמשרדים נוספים כמו משרד העבודה והרווחה והמשרד לביטחון פנים . חשוב להדגיש כי מינהלת זו והוועדה המלווה שלה יהיו הגוף הממונה על עיצוב המדיניות בתחום זה והן שיקצו תקציבים וינחו רשויות מקומיות, בהתאם לצרכים ולמאפיינים הייחודיים לכל רשות שבתחומה יוקמו ויפותחו מסגרות חלופיות מיטביות . ב . רשוי ו ת מקו מ י ות לרשות המקומית יש יתרון ניכר בטיפול בנוער חרדי נושר בשל הקִרבה לשטח, ולכן היא ונציגיה צריכים להיות ממונים על הטיפול, התמיכה, הליווי והסיוע . לכן גם ראוי להציע תמריצים לראשי רשויות שיסייעו בהקמה ובפיתוח של מסגרות חלופיות . העברת התקציבים לרשויות הרלוונטיות חייבת להיות שקופה, מפוקחת ואחידה, על פי קריטריונים שתקבע המינהלת ולא על פי מפתח פוליטי או הסכמים קואליציוניים . 2 . מ ר כ ז ה כ ו ו ן ח י נ ו כ י-פ ד ג ו ג י מטרת מרכז ההכוון לספק לתלמידים, להורים, למחנכים, לרשויות מקומיות ולמטפלים ידע מדויק ועדכני על החסמים, המאפיינים והצרכים של נערים המתקשים בלימודיהם . מרכז ההכוון החינוכי-פדגוגי יסייע בהשמה ובהפניה של נערים בעלי מאפיינים וצרכים מגוּונים למסגרת החינוכית המתאימה, יפקח בקפידה על איכותם ורמתם של הלימודים במוסדות ויתקצב ויתמרץ אותם

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר