תקציר

עמוד:8

8 מחקר מדיניות 152 | "חנוך לנער על פי דרכו" : מסגרות חינוך חלופיות לנערים חרדים לומדים לימודי גמרא בלבד ושבהן המחנכים החרדים מקנים לתלמידיהם את עיקרי האמונה ואת דרך החיים החרדית . להתפתחות מסגרות החינוך החלופיות יש כמה גורמים שקשורים זה לזה קשר הדוק : ( א ) הגידול הניכר באוכלוסייה החרדית וההתגוונות העצומה של קהילות ותת-קהילות ; ( ב ) הצורך הבוער של הורים רבים להכין את ילדיהם באופן מיטבי לשוק העבודה המתקדם בישראל בלי לוותר על לימודי קודש איכותיים . צורך זה מושפע מהתמורות החברתיות והכלכליות העמוקות המתרחשות בציבור החרדי בשני העשורים האחרונים ( זיכרמן וכהנר, 2012 ) ; ( ג ) בנוגע לאוכלוסיית צעירים אחרת : רבות ממסגרות החינוך בציבור החרדי הן מסגרות המיועדות לנוער חרדי בסיכון או לנוער מנותק, תופעה שמאפיינת את כלל הקהילות החרדיות ושממדיה ומאפייניה התבררו באופן שיטתי ומקיף רק בחמש השנים האחרונות ; מציאות שבה נדחקו אלפי בני נוער אל מחוץ לגבולותיה הנורמטיביים של חברה זו, למקומות ביניים שוליים בין העולם החרדי לחברה הכללית, והם זקוקים למסגרות חינוך "רכות" וייחודיות בהשוואה למודל הלימודים בישיבה הקטנה ( וייסבלאי, 2019 ) . מציאות זו היא אתגר חברתי ראשון במעלה לפרנסי הקהילה החרדית ולגופים מדינתיים ומקומיים המבקשים לסייע לאוכלוסיות חרדיות הלומדות במסגרות חלופיות ולקדם אותן . כיום אין מדיניות ברורה, מוסכמת וכוללנית באשר למסגרות הנדרשות לנערים חרדים בסיכון שאינם לומדים בישיבות קטנות . המסגרות הקיימות אינן טובות די הצורך וניהולן האקלקטי-היברידי פוגם באיכותן ומכאן באפיקי ההתפתחות העתידיים של הנערים . גורמים רבים מדי מעורבים בתחום ואין מסגרת מדינתית מוסכמת וברורה שתפקידה לסייע לאוכלוסייה זו ולקדם אותה . גם מרבית הישיבות התיכוניות העיוניות החרדיות לוקות בחוסר תכנון פדגוגי ותקציבי, אף שלומדים בהן בדרך כלל נערים מאוכלוסיות חרדיות מבוססות יותר, בעלי יכולת לימודית גבוהה . מחקר זה נועד לסייע בגיבוש כלי מדיניות והצעות יישומיות לקידום מסגרות חינוך חלופיות וייחודיות לקצוות שונים, ואף מנוגדים, של תלמידים בחינוך העל-יסודי החרדי : מן הצד האחד, נוער חרדי בסיכון או בסכנת נשירה ; ומן הצד האחר נוער חרדי שמקצתו נמצא בקצה העליון של הפירמידה החינוכית החרדית, בישיבות קטנות איכותיות .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר