פרשת דברים

עמוד:3

כתב יד | דפוס ראשון 3 פי רוש שד "ל לת ו ר ה דבריםא את הארץ, ושאמנם, אף על פי שלמחר הוא מת, ראוי להם שישמרו תורתו, כי היא חכמתם שד"ל ובינתם לעיני העמים, ובפרט ראוי שיזכרו את יום המעמד הנורא, פן תשחיתון וכו' ; אחר כן הודיעם שאף על פי שאין הקב"ה מעביר מתנותיו מזה לזה, הנה אם ירבו פשעיהם יגרשם מארצו, ועדיין אם ישובו אליו ישוב אליהם, כי לא ישכח ברית אבות . הנה זה המשך התוכחה היקרה, אשר איננה רק ביאור התורה הזאת : אחד עשר יום מחֹרב : ואחר אשר השלים סיפור התוכחה הזאת אשר הוכיחם בשנת הארבעים בעשתי עשר חודש באחד לחודש, בא לספר דבר אחר שעשה בעת ההיא . והוא אמרו ( ד' מ"א ) 'אז יבדיל משה שלוש ערים' . והרבה נדחקו המפרשים בענין המשך הפרשה הזאת, כי לדעתם שהספר כולו הוא משנה תורה, ושהביאור הנזכר במילות ( א' ה' ) : 'הואיל משה באר את התורה הזאת', כולל ספר דברים עד סופו או עד קרוב לסופו, הנה הסיפור הזה חוץ למקומו . והאמת כי עד "אז יבדיל משה" תוכחה אחת היא, ושם נשלמה, ובא הסיפור הזה על מקומו בשלום . ואחרי סיפור המעשה הזה אשר עשה אז משה, יבוא סיפור הברית אשר כרת אתם בערבות מואב מלבד הברית אשר כרת אתם בחורב, ועל זה נאמר ( ד' מ"ד ) : 'וזאת התורה אשר שם משה לפני בני ישראל', 'אלה העדות והחוקים והמשפטים' וכו' וכו', וזה הוא משנה תורה, לא ביאור התורה : - כל זה כתבתי ב"בכורי העתים" תקפ"ח עמוד קנ"ב וקנ"ג . ואחרי כן מצאתי כי בפירושי ל'אחד עשר יום' כיוונתי לדעת גדול, הוא ר' עובדיה ספורנו, כי גם הוא כתב שבכל אחד מהמקומות הנזכרים כאן היה משה אומר להם : אחד עשר יום מחורב וגומר, כלומר ראו מה גרמתם וכו' כפירוש רש"י . אך הוא ז"ל לא פירש 'הואיל משה באר את התורה הזאת' כפירושי, שהכוונה לפרש ההוראה הזאת שהיה אומר להם ברמז, והיא מאמר 'אחד עשר יום מחורב', אך הבינו על הדרך שהבינוהו הקדמונים כולם, וכתב : הואיל לבאר מה שחשב שיפול בו ספק אחרי מותו, והתחיל הבאור באמרו אחרי כן ( ה' ב' ) : 'ה' אלהינו כרת עמנו ברית בחורב', ומכאן עד 'אז יבדיל' הוא לדעתו הקדמה לביאור התורה . וזה אמנם לא ייתכן, כי ( כאשר כתבתי ב"בכורי העתים" הנ"ל ) , אם יש בתורה מקראות סתומים, אין ספק שאינם מתבארים במשנה תורה, מלבד כי לא לחכמה תיחשב לאיש האלהים שיאמר דבריו דרך חידה, ולבסוף יצטרך לחזור עליהם ולבארם . והנה ידוע כי זה אחד מן המקראות שאמרו עליהם קצת מן המתחכמים שלא כתבם משה, אבל נוספו בתורה אחר כמה דורות, כי מפני שלא הבינו ענינו אמרו שהוא נוסף, ועדיין יש לשאול מה היתה כוונת מי שהוסיף אותו, ומה ראה להוסיפו ? כי אמנם אחר שבאו ישראל לארץ, מה איכפת לנו לדעת בכמה ימים ילך אדם מחורב עד קדש ברנע, בדרך הר שעיר ? ואחרי אשר בדור הזה כבר נתפשטו ספרי שפינוזה בעולם, וכבר תורגמו בלשון אשכנז וצרפת, וכבר נכתבו שבחי האיש ההוא גם בלשון הקודש, וכל זה סיבה שקוראי ספריו מתרבים גם בקרב ישראל, וגם בהמון העם, מוכרח אני להודיע כי שקר וכזב כתב שפינוזה בראש פרק שמיני מספרו Tractatus theologico - politicus באמרו כי ראב"ע כתב ברמז כי לא משה כתב ספר התורה . והנה אמת כי ראב"ע רמז דרך סוד ( כאן ובבראשית י"ב ו', וכ"ב י"ד ) כי יש בתורה קצת מקראות נוספים אחרי מות משה, אך אין בכל דבריו ובכל רמיזותיו שום מקום לחשוב עליו שלא האמין כי משה כתב ספרו . ובאמרו כאן : "ואם תבין סוד השנים עשר, גם ויכתב משה, והכנעני אז בארץ, בהר ה' יראה, גם הנה ערשו ערש

כרמל

יונתן בשיא


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר