מבוא לפירוש שד"ל לתורה

עמוד:יד

מבוא לפירוש שד"ל לתורה יד בשמחה ובשלום : והאל אשר עד כה עזרני, הוא יתמוך ידי לפרש שאר ספרי הקודש כרצונו וכרצון יראיו, יראו ישרים וישמחו" . ( עד פרק כ"ד ) . ללא : בראשית ושמות כת"י ספריה עירונית בוורונה . 2 קולופון, אך יתכן שחתימת שד"ל ( אוטוגרף ) על הספר . . בראשית 1844 עד 1836 ( האצור בספריתי ) : כת"י האחים פארדו . 3 ושמות ( עד פרק כד ) . . 1854 : ספר שמות ( עד פרק כ"ד ) , כת"י סביונטה . 4 בקולופון נכתב : נטה יע"א,"העתקתי פירוש ספר שמות, אני הצעיר חזקיה פואה מסביו וחתמתי בחודש אלול התרי"ד, בהיותי תלמיד בבית מדרש הרבנים . ברוך ה' אשר לא עזב חסדו ואמיתו מעימי, בתיתו לי למלמד איש מופלג, כרב כת"י זה מאוחר מקודמו בעשר שנים ] . – המפרש" . [ כלומר דברים, אך – במדבר – : הספרים ויקרא ( מפרק כ"ב ) כת"י קולומביה . 5 התבלות כתב היד . קטועים עקב אותו – : ספר בראשית ( בלבד ) , ובסופו כת"י המכון לחקר יהדות איטליה . 6 הקולופון כמו בכת"י הראשון . ז . אם כך, כיצד נוצר פירוש שד"ל לתורה ? מהשוואת כתבי היד השונים מסתבר ללא כל ספק, שכל ששת כתבי היד , 2או 1י מס'הועתקו ממקור אחד . יתכן שהמקור המשותף שלהם הוא כת" אם כי קשה מאוד להשוות כתבי יד, על מנת לדעת מי מהם הוא בכתב ידו של , הוא העתקה של תלמיד שהעתיק "כמו 1שד"ל . יתכן אפילו שהקולופון בכת"י תוכי" גם את הדברים של שד"ל, ממקור אחֵר שאיננו בידינו . והראיה לכך ילה ! אך דבר אחד מתברר שבכת"י השישי יש בדיוק אותו הקולופון, מילה במ כל תלמידי שד"ל העתיקו למחברתם, או לפני השעור ( להתכונן ) בודאות : . , שהיה אף הוא בכתב ידאחדאו אחריו ( לסכם ) ממקור בכתב היד הזה חלו אמנם שינויים מפעם לפעם, והוא התפתח עם הגילויים קודם . החדשים של שד"ל . לעיתים שד"ל כתב במפורש שהוא חוזר בו מפירוש בנספח ג אנו מציגים את כל המקומות שבהם שינה שד"ל את פירושו, תוך ציון המועד שבו שינה דעתו . ואולם הנוסח בכל כתבי היד הוא תמיד אחיד, מילה . תמיד בגוף ראשון במילה, והוא נכתב מהו, אם כן, השלב שבו נכתב כל אחד מכתבי היד הללו ? ניתן ללמוד זאת על יסוד הנעדר ממנו . – ו, ובעיקר על בסיס מה שכתוב ב אדגים זאת בעזרת דוגמא אחת : בבראשית, פרק י"ט פסוק ט"ז, מסביר שד"ל :

כרמל

יונתן בשיא


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר