מבוא לפירוש שד"ל לתורה

עמוד:יג

יג מבוא לפירוש שד"ל לתורה . ) Della Torre ( , בראשו הועמד הרב הלל דלה טורה 8281לרבנים נחנך בשנת שד"ל היה אחד המורים, ועסק בעיקר בתורה, בנ"ך ובמחשבת ישראל . ה . יעקב חי ויצחק פרדו ( יח"ף וי"ף ) ) , יח"ף בחיר תלמידיו של שד"ל ( כך הוא הגדיר זאת ) היה יעקב חי פארדו ( ללמוד בבית המדרש לרבנים . , 18 בהיותו בן , 6381יו בשנתאשר הגיע אל ואולם כעבור שנתיים שבהם למד תורה מפיו, ובהיותו שוקד על פירוש חדש לספר מיכה נפטר יח"ף . היתה זו מכה קשה לשד"ל, וכמובן גם לאביו של ) וחברו של VERONA יח"ף, הרב דוד שמואל פארדו, שהיה רבה של ורונה ( ) , בהגיעו אף הוא 1824 – ) , הצעיר מאחיו בשש שנים ( נולד י"ף שד"ל . יצחק ( לבית המדרש בפדובה . הוא לוקח את המחברות ,1842 הגיע בשנת 18 לגיל של אחיו, ועליהן הוא מוסיף ( או גורע ) , מן הסתם על פי הוראותיו של שד"ל בשיעוריו . מחברות אלה, בהן יש תרגום לאיטלקית ופירוש הפסוקים, שניהם שד"ל, הן הן גופו של הספר שנמצא בספריה של אבי ז"ל . לאחר סיום של , נבחר לרבה 1858 לימודיו שב יצחק לורונה, ועם מותו של אביו, בשנת . 1892 שנים, עד מותו בשנת 34 הראשי של ורונה . הוא כיהן במשרה זו . הרב יצחק פארדו הוא הסבא של שתי הסבתות שלי ו . כתבי יד בעידן הדפוס ת לנסות ולהבין כיצד התגבש פירוש שד"ל לתורה, עלינו לשים לב לכך על מנ לאחרהמצאת הדפוס עוסק בהשוואת כתבי יד, בעוד שהמחקר עד שהמחקר מכן משווה בעיקר בין כתבי יד מתקופת טרם הדפוס, לספרים המודפסים לאחר מכן . מעטים עוסקים בכתבי יד שמהם הודפסו אחר כך ספרים . רוב אף אינם נשמרים . כאן לפנינו מקרה מיוחד, שבו הפירוש לתורה לא כתבי היד היה מצוי בדפוס לפני התלמידים, ולמדוהו מידי שנה תלמידים חדשים, כך שהיה צורך להביא בפניהם הן את הפירוש שנלמד בשנה שעברה, והן את אשר התחדש בינתיים . כאמור, יש בידינו ששה כתבי יד, מתקופה שנמשכה כתבי יד אלו נאספו על ידי מכל קצוות תבל, נסרקו, וכעת ניתן ללמוד שנה . 21 מהם על שיטת הלימוד : , בראשית ושמות ( עד פרק כ"ד ) . בסיום ספר כת"י בית הספרים הלאומי . 1 בראשית, נכתב בקולופון : "אברך את ה' אשר היה עמדי בפרוש ספר בראשית, ותהיה השלמתו היום, נת התקצ"ג, יום מלאת ארבע שנים לבני בכורייום תשיעי לחודש הרביעי ש אוהב גר, ה' ישמרו ויחיהו, ואֻשר בארץ, וישיבהו אלי עם אימו

כרמל

יונתן בשיא


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר