מבוא לפירוש שד"ל לתורה

עמוד:יב

מבוא לפירוש שד"ל לתורה יב מקום לשמחה . אני יכול להתעמק במחשבות או להתאנח . רק המחקר כבר והכתיבה יכולים להשקיט את כאבי . ) נפטר שד"ל בפדובה ובה נקבר . 1865 . 09 . 03בליל יום הכיפורים תרכ"ו ( – אחד אחרי השני – חמש שנים לאחר מכן החלו לראות אורכאמור, רק חמשת כרכי הפירוש שלו לתורה ( כולל תרגום לאיטלקית ) , על-ידי בנו ישעיהו . ג . העקרונות של שד"ל בפירושו לתורה שד"ל היה מאבות "חכמת ישראל" ומסוללי דרכה . בין היתר היה ממחדשי פסקה הפרשנות שנה, מאז 300 פרשנות הפשט אחרי הפסקה של הקלאסית . שני עקרונות שימשו בסיס לפירושו לתורה, וכפי שנראה לא קל היה לגשר ביניהם : דבקות באמת המדעית מחד גיסא, וקנאות למסורת היהודית מאידך גיסא . האם יש סתירה בין שני העקרונות ? שאלה זו העסיקה את שד"ל כל הכל פתוח, – עיקרון השניהשמים, וה מן תורה – חייו . שהרי העיקרון האחד חייבו מאמץ מתמיד לגשר ביניהם . כל מחקר חדש, כל גילוי ארכיאולוגי, כל לימוד השוואתי בין השפות של העולם העתיק חייב לימוד יסודי שיאפשר פרשנות שתְרַצֶה את שני הקטבים האלה . ואכן, המתח מורגש ומודגש ויתר על האמת המדעית שלו, בפירושו, במספר רב של מקומות . ואכן, הוא לא אך לא סטה כמלוא הנימה מהעקרון של "תורה מן השמים", ואף ניתק מגע עם פרשנים מחכמי דורו, אם חשד שהם סוטים מן הדרך . בהיותו מחנכו של דור מנהיגים חדש לציבור היהודי באיטליה, נאלץ שד"ל ים עם להתמודד עם רוח הפרצים של המודרנה, והיה נתון לעימותים קש חבריו הקרובים לזרם של חכמת ישראל . ד . בית המדרש לרבנים קבע הקיר"ה, קיסר אוסטריה פראנץ השני, שתנאי 1826 בשנת לסמיכת רבנים ברחבי ממלכתו הוא שבנוסף ללימודי קודש, על המועמדים לרבנות ללמוד גם פילוסופיה ומדעים ( ! ) . "ויצו בכל מחנה העברים על כסא ההוראה ולהיות רב בישראל אם לא מילא את לבל יזיד איש עוד לישב ידו תחילה בחכמת המחקר, ויעבר קול בכל מלכותו לקבוע בית לימוד הרבנים ) . כך חלק מלימודי בית המדרש היו 5בעיר החכמה פדובה" . ( ראה בנספח "לימודי ליבה" ( בשפתנו המודרנית ) , וכן חלק מהתלמידים למד במקביל גם פדובה . בית המדרש באוניברסיטה של

כרמל

יונתן בשיא


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר