הקדמה: מסע החיפושים הנפשי והאמנותי של ג'אקומטי

עמוד:11

11 מין ומגדר בפסלי הזוגות של ג'אקומטי הקבוצה הראשונה ( פרק 1 ) מתאפיינת בעיקר בערבוב של סימנים מיניים . קבוצת פסלים זו נוצרה בשלב שבו החל ג'אקומטי להתלבט עם בעיית הראייה של האובייקט - כיצד לקלוט אותו ולתרגם בחומר את מה שנראה לעין . מכיוון שחש כי אינו יכול לתפוס את הפרטים, הוא התמקד בעיקר בהבנת המבנה ; לשם כך גייס לעזרתו את הפרימיטיביזם והקוביזם . מבחינת היחסים בין שני בני הזוג, הקבוצה מאופיינת בתחילה בניכור ובחוסר קשר פיזי ורגשי בין בני הזוג . הם עומדים זה לצד זה כשני גושים, ללא התייחסות זה לזו, לא במגע גופני ולא בקשר עין . ניכור דומה קיים גם בין הפסל ובין הצופה . בהמשך נוצר קשר כלשהו בין בני הזוג, אך הוא נוצר בגלל פירוק הדמויות וחיבורם מחדש, כאשר חלקי הגוף של הזוגות הולכים ומתערבבים זה בזו, עד כי קשה להפרידם ולזהותם . הקבוצה השנייה ( פרק 2 ) מתאפיינת באלימות בין המינים . בשלב זה נוצר גם קשר רגשי בין בני הזוג - במיוחד קשר מיני, בדרך כלל אלים, וזאת בהשפעת הרעיונות של חברי הקבוצה הסוריאליסטית . בפרק זה הרחבתי את דבריי על הפסל אישה שחוטה, המגלם את דימוי האישה המסרסת בעלת הוואגינה המשוננת בדמות נקבת גמל שלמה ( המנטיס המתפללת ) , שהיה כה מרכזי בסוריאליזם . בשלב זה הבין ג'אקומטי שהמבנה החיצוני בלבד אינו מספיק ואף אינו חיוני להבנת מהות האובייקט . מכיוון שרצה להבין גם את המבנה הפנימי של האובייקט וגם את מקומו בחלל, הוא פתח את הגוש והפך את החומר לשקוף, כשלד בחלל : " [ . . . ] אבל עדיין היה חסר לי מה שחשתי 5 כךביחס למכלול, מבניות, גם צד חד שראיתי, מעין שלד בחלל" . 6 נוצרו הפסלים השקופים הראשונים שלו, שהיו פסלים קוויים . 5 . 19 . Ibid . , p 6 . על פסלים שקופים ופיסול קווי ראו : רות מרקוס, פיסול בקו ובחלל ( תל אביב : קו אדום אמנות, הקיבוץ המאוחד, 2003 ) .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר