הקדמה: מסע החיפושים הנפשי והאמנותי של ג'אקומטי

עמוד:10

10 רות מרקוס הן בהתפתחותו האמנותית והן בהתפתחותו הפסיכולוגית, ושתי התפתחויות אלה השפיעו הן על הצורה והן על התוכן של פסליו . כדי להוכיח שהתפתחות תפיסתו הפיסולית חופפת לשלבי התהליכים הפסיכולוגיים שעבר, בחרתי להתמקד במיוחד בפסלים העוסקים ביחסים בין בני – זוג, גבר ואישה . אמנם דמויות של גברים ונשים הופיעו לכל אורך יצירתו, אך רק בעשור זה יצר פסלי זוגות שביטאו מערכות של יחסי גומלין שונים בין שני המינים, שנבעו הן מההשפעה הסוריאליסטית והן מהתהליך הנפשי שעבר . פסלי זוגות אלה גם הכתיבו את שם הספר, כי נושאי המין והמגדר נבעו באופן ישיר הן מההשפעה הסוריאליסטית והן מהעיסוק בזוגות, שנוצרו, כאמור, רק בתקופה זו . כשהסתיים מסע החיפושים הסתיים גם עיסוקו במין ובמגדר, והזוגות נעלמו . הוא המשיך לפסל גברים ונשים, אך כל דמות עמדה לעצמה, מסוגרת ומנוכרת, גם אם ניצבו לידה דמויות נוספות . ניתן לחלק את פסליו בעשור זה לארבע קבוצות עיקריות על פי שני קריטריונים שונים אך קשורים : הקריטריון הצורני – אסתטי, הקשור לבעיית הפער בין האובייקט במציאות החזותית ובמציאות האמנותית, והקריטריון התוכני, המתבטא באופי היחסים בין בני הזוג והנובע ישירות מהתהליכים הנפשיים והאמנותיים שעבר ג'אקומטי . מכאן שהחלוקה לקבוצות היא גם חלוקה כרונולוגית, כי אופי היחסים בין בני – הזוג משתנה עם הזמן . בצד הנפשי מתפתחת מודעות הולכת וגוברת למרכזיות המניע הפסיכולוגי, ומכאן מודעות עצמית וחשיפה עצמית המובילים להתמודדות עם בעיותיו הנפשיות ויחסיו עם אמו ואביו . ובצד האמנותי נוצרת הבנה כי החלל והתנועה חייבים להיות חלק ממהות האובייקט . שני התהליכים מתקשרים לתפיסת המציאות שלו, וכתוצאה מכך הופכים להיות בסיס לחיפושיו אחר פתרונות צורניים . עם זאת, למרות החלוקה הכרונולוגית, קשה לתארך כל תקופה במדויק, שהרי אלה תהליכים מתמשכים ואף חופפים בשלבי המעבר .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר