מבוא

עמוד:12

12 סמדר שרלו ואת היקפו : כנסים וימי עיון לציבור הדתי שעד לא מזמן הסתכמו בעיקר במתן שיעורים והרצאות, התרחבו, והם כוללים עתה תרגול, סדנאות "התוועדות" וניגון . במקום להסתפק בבירור ה"אמת" הרעיונית, מייחדים זמן גם ל"עבודת השם", כלומר להיבטים 13 בספרות תורנית הרואה אור נפשיים ורגשיים של החיים הדתיים ; בשנים האחרונות ניתן למצוא ספרים שבהם רגשות בני המשפחה הם נקודת מוצא לדיון בטקסטים העוסקים בפרשות השבוע או בחגים, וכן קלפים של "אימון" ברוח יהודית ; ירחונים לציבור הדתי כוללים טורים רבים של כותבים המשלבים עיון במקורות עם כלים מתחום האימון ( coaching ) ותובנות פסיכולוגיות ; מודעות הפרסום מספרות על שיעורי תורה המשלבים עבודת גוף, מודעות עצמית או מדיטציה יהודית . תופעה נוספת המעידה על שינוי תרבותי היא ריבוי המסגרות החדשות המשלבות פסיכולוגיה עם יהדות . השיח החדש חודר אל חלקים בחברה הדתית ומביא לשינוי ולהבניה מחדש של אתוס, רעיונות, טקסים, ריטואלים, דפוסים חברתיים, גיבורי תרבות ועוד . יש שאתוס השינוי העצמי מעצב מחדש רעיונות בעולם היהודי, כגון הרעיון המשיחי, המשתלב עתה בחזון השינוי האישי והצמיחה הרוחנית ; גם דימוי האלוהים משתנה כדי שישרת את תהליכי הצמיחה והשינוי : האל הופך ל"ידידותי" יותר כדי שיתאים לאופטימיות שביחס לאדם ולחזון השינוי שלו ; ההיררכיה הפנימית בין רעיונות בשיח הציוני – דתי משתנה : ניתן להבחין בירידת קרנם של רעיונות המבטאים כוח, אחריות או רציונליות ובעליית קרנם של רעיונות המבטאים רוך, הרפיה ומתן מקום לנס ; מרכזי הכובד של המבנים החברתיים עוברים מהמעגל הלאומי ומהקהילה המדומיינת אל מעגלים של קהילות או חבורות ; 13 . דוגמה לכך אפשר לראות בכנס "בכל לבבך", הנערך כבר כמה שנים בקיץ בחסות ישיבת רמת גן . עיון קל בתכנית הכנס בתשע"ד מלמד על מרכזיותה של המגמה החדשה . ראו : http : / / miro . ravpage . co . il / bechol1

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר