מבוא: מנסרת ההיסטוריה

עמוד:12

מפגשים בין-תרבותיים בחצר בית הספר במושבה 12 ההיסטוריה של ההעברה ( transfer history ) דנה במעבר של אידֵאה, נורמה ותפיסה חינוכית ממרחב גאוגרפי או חברתי אחד למשנהו או מתקופת זמן אחת לאחרת . דוגמה לכך ניתן לראות בהתפשטותו של מוסד חינוכי חדש — גן הילדים — בשלהי המאה התשע-עשרה ותחילת המאה העשרים . בבסיס גן הילדים עמדה תפיסתו של פרידריך פרבל מפרוסיה שלפיה דמיון וסקרנות הם הרכיבים הבסיסיים ביכולתו של הילד להכיר את העולם וכי לפעוטות יכולת ללמוד תוך כדי פעולה ומשחק . 19 גישה זו, שהייתה מהפכנית לזמנה, חצתה גבולות גאוגרפיים, וגני ילדים הוקמו בבריטניה, במערב אירופה ובמרכזה, בארצות הברית וגם בפלשתינה העות'מאנית . 20 ההיסטוריה המשתרגת ) an entangled history ) , מתמקדת בקשרים ( באינטראקציה ) שבין חברות שונות ולא בהשוואה ביניהן . מישל ורנר ובנדיקט צימרמן טענו כי ניתוח מרובה שכבות של מעברי תרבות בין חברות השונות במוצאן הלאומי והגאוגרפי מסייע להבין את התהוותם של דפוסי חיים, של תפיסות חינוך, של נורמות ועוד . 21 נוח סוב החיל תפיסה זו על ההיסטוריה של החינוך וראה בה ביטוי של השפעות בין-תרבותיות . סוב טען כי יש לנתח את החינוך במונחי שיח בין לאומים והביא כדוגמה את מה שהוא כינה Balkanizing John Dewey ) בלקניזציה של דיואי ( בתקופה של בין שתי מלחמות העולם . דיואי לא ביקר מעולם ביוגוסלביה, אבל תפיסותיו נכחו בשיח הפדגוגי הקרואטי - הסרבי . נקודת המוצא של סוב הייתה כי 'דיואי היוגוסלבי' ( כלומר, הפדגוגיה של החינוך הפרוגרסיבי לפי משנתו של דיואי ) אינו זהה לדיואי האמריקני, אלא הוא תוצאה של נקודות מפגש רבות של השפעות בין- תרבותיות . השאלה המתעוררת היא, טען סוב, מה היו הדרכים שבהן 'טייל' דיואי האמריקני ליוגוסלביה . המפגש של אנשי החינוך היוגוסלבים עם דיואי נעשה באמצעות 'צד שלישי', והוא חוגי הפדגוגיה של ז'נווה ושל צ'כוסלובקיה . 22 מסקנתו של סוב היא כי לנגד עיניו של ההיסטוריון של החינוך עומדת השאלה מה נוסף, מה צורף באמצעות המפגש החינוכי, וכיצד התובנות שנוספו באות לידי ביטוי בתהליכי החינוך בבתי הספר : תכניות הלימודים, דרכי ההוראה וסביבת הלמידה . כדי להדגים את יתרונותיה של עדשת ההיסטוריה המשתרגת נדון בגינה החקלאית בבית הספר במושבה ראש פינה באמצעות שלוש העדשות . זווית הראייה של עדשת ההיסטוריה ההשוואתית מחייבת דיון השוואתי בין לימודי החקלאות בארץ-ישראל לבין לימודי עבודת 19 1997 Norman Brosterman, Inventing Kindergarten, New York : Abrams, . לדיון נרחב יותר בתופעת גן הילדים ראו להלן, פרק שישי . Ann Taylor Allen, ‘The Kindergarten in Germany and the United States, 1840 - 1914 : A20 Comparative Perspective’, History of Education 35, 2 ( 2006 ) , pp . 173 - 188 Werner and Zimmermann, ‘Beyond Comparison’ 21 ( לעיל, הערה 17 ) . 22 , ) . Noah W . Sobe, ‘Entanglement and Transnationalism’, in : Thomas S . Popkewitz ( ed Rethinking the History of Education – Transnational Perspectives on Its Questions, Methods and Knowledge, New York : Palgrave Macmillan, 2013, pp . 93 - 106

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר