מבוא

עמוד:6

6 | חינוך גופני אחר : מודלים להוראת המקצוע בספר זה אנו בוחנים את יסודותיהם של ארבעה מודלים להוראת החינוך הגופני . בחרנו במודלים אלו משום שלכל אחד מהם רציונל הוראתי המסביר מדוע הוא נחוץ ומהם היבטי ההוראה והלמידה שאפשר להשביח אם ייושם . נוסף על כך, כל ארבעת המודלים הם מבוססי ראיות, הם משלימים זה את זה ומאפשרים למורים לחינוך גופני לצקת תכנים מגוונים ומעוררי עניין לשיעורים . ארבעת המודלים הם אלה : מודל הבנת המשחק ( Teaching Games for Understanding ) - מודל המדגיש טיפוח הבנה בקרב תלמידים, שיתוף פעולה ביניהם, תקשורת בין - אישית ועבודת צוות ; מקדם משחק הוגן ; אחריות אישית וקבוצתית ; ומפתח מנהיגות . התלמידים לומדים לקבל החלטות במצבי משחק משתנים ( כמו במשחקי כדור ובמשחקי מחבט ) , לקבל אחריות ללמידה, לכבד אחרים ולשתף פעולה במסגרת קבוצה שלכל חבריה מטרות ויעדים זהים . מודל החינוך לספורט ( Sport Education ) - מודל ארגוני המעמיד את התלמידים במרכז הלמידה ומאפשר להם התנסות ספורטיבית חינוכית וחיובית בשיעורי החינוך הגופני . המודל מספק לתלמידים חוויית ספורט לימודית אותנטית ומשמעותית ומקדם מעורבות שווה של בנות ובנים בשיעור באמצעות עבודה שיתופית בקבוצות קטנות . מודל החינוך לאורח חיים בריא ( Health Education ) - מודל הקורא להמשיג את החינוך הגופני מנקודת מבט של בריאות הציבור . המודל מתמקד בטיפוח אורח חיים בריא ופעיל שמעורבת בו פעילות גופנית מתונה ומקדמת בריאות . מודל החינוך לתנועה ( Movement Education ) - מודל זה מבוסס על חלוקת התנועה האנושית לארבעה רכיבים : מרחב, זמן, כוח ושטף . הנחת היסוד של המודל היא שכל אחד מהרכיבים האלה מבטא לא רק את האיכות הגופנית של התנועה האנושית, אלא גם את איכויותיה הרגשיות, החברתיות והקוגניטיביות . המודל מאפשר ללומדים להתנסות בתנועה, לשכלל את תנועתם הייחודית ולהכיר בייחודה . הטענה שאנו טוענים בספר זה היא שהוראה על פי המודלים האלה בשיעורי החינוך הגופני בבית הספר ובתוכניות הלימודים המכשירות סטודנטים להוראת החינוך הגופני, עשויה לחזק את התוקף הסביבתי של המקצוע ; היא עשויה לאפשר למקצוע זה להיות רלוונטי ולסייע בהתפתחותם התנועתית ( המוטורית ) , הקוגניטיבית, החברתית והרגשית של תלמידים בבתי הספר ובגני הילדים . נוסף על כך, יישום המודלים יאפשר למורים לחינוך גופני ולמרצים בתוכניות הכשרה

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר