הרב יונתן זקס ז"ל: יהדות כדגם

עמוד:11

11 הרב יונתן זקס ז"ל : יהדות כדגם 5 כל כך משום ש"ההגדרה מחדש, החלפת הדת ב'תרבות', הייתה הוא שניצח לבסוף" . 6 מכאן שהרצל לא רצה למצות את גורם מהותי בציונות, למרות הכחשותיו של הרצל" . מלוא ההשלכות של הפוסט-מודרניזם היהודי בבחינת ייחודיות תרבותית יהודית חדשה בסגנונו של אחד העם . הוא חשש שהשיבה המוחלטת לייחודיות תרבותית חלופית תפלג את העם, ובסופו של דבר אף תכרסם בעוצמתו של הרעיון הציוני . אולם מהלך המאורעות היה, כידוע, שונה לחלוטין . אם נמשיך ונפתחַאת קו המחשבה של הרב זקס, נמצא שהציונות הדתית המשיכה בדרכו של הרצל, אף שלכאורה הפער בינה לבין הציונות המדינית גדול . אומנם הרב זקס נתלה בקרבה הקיימת בין השקפות הרב ריינס לבין גישתו של הרצל, ובכך הוא מושפע מהכיוון המחקרי שביקש לייחס לריינס הבחנה בין גאולה למעשה הציוני . לדידו הן הרצל הן הרב ריינס יצאו מכלל המודרניזם אך לכלל פוסט-מודרניזם שמנציח את הייחודיות התרבותית היהודית החילונית לא הגיעו . אולם גם ללא קרבה זו ניתן למצוא קו משותף לציונות הדתית ולהרצל : שניהם ביקשו להדגיש את הייחודיות היהודית הפוסט-מודרנית ללא פגיעה במטא-היסטוריה . גם לפי הגישה הרווחת של הציונות הדתית, שמאורעות הדור הם שלבים בתהליך המשיחי, עדיין נשמר הרובד המטא-היסטורי ברובד הסימבולי ( משיח בן יוסף, עקבתא דמשיחא, אתחלתא דגאולה וכיוצא באלה ) . הראי"ה וסיעתו ביקשו, להערכתי, לקיים שתי מערכות מקבילות, האחת היסטורית נגלית ( פוסט-מודרנית ) והשנייה מטא-היסטורית סימבולית ( מודרנית ) . כך או כך, הרב זקס הציג גישה רעננה למקומו של הרצל במסגרת פרשנות פילוסופית להתעוררות הלאומית . סיכום הגותו של הרב זקס בספריו השונים סבבה סביב מוטיבים השזורים זה בזה . מבחינתו האחריות המוטלת על האדם לסביבתו, למין האנושי ולטבע מעוגנת בהכרת ערכו של השוני ובהערכה למעמדו של הפרט הייחודי והשונה . ולהפך, קבלת הזולת על אמונותיו ואישיותו מחייבת אחריות . ושתיהן, האחריות וההכרה באחר נובעות מדחיית אוניברסליזם שיש בו מיניה וביה כפייה על מי שאיננו מקבל אותו . מבחינה זו לדתיות יש מקום חשוב, ולדת היהודית יש מעמד מיוחד . הרב זקס היה נאיבי, ומאמין גדול באדם . הוא לא התייאש מהאתגרים שמציבה התקופה, וסבר שההגות תצליח לחולל 5 . משבר וברית : מחשבה יהודית מודרנית ופוסט-מודרנית, תרגמה ש' פרידמן, ירושלים תש"ס, עמ' 55 . 6 . שם, עמ' 56 .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר