הרב יונתן זקס ז"ל: יהדות כדגם

עמוד:9

9 הרב יונתן זקס ז"ל : יהדות כדגם יומרה הפרויקט של הרב זקס הוא יומרני . הוא לא בא דרך הפרט ומאפייני הקיום שלו כדי לתקן את הכלל . מלכתחילה הוא מבקש למצוא את הנוסחה הכוללת שתאפשר קיום מוסרי לציביליזציות השונות . על כן הוא מגלה את הידע המעמיק בראש ובראשונה בתוך מקורות היהדות, אך טיעונים רבים שלו מבטאים את מעמדן של הדתות המערביות כגורם מעודד לאחריות ולמוסריות . הוא כתב : אם אנחנו מבקשים למצוא רעיון שבכוחו להתמודד עם האתגר של זמננו, עליו לבוא מתוך המסורות הדתיות הגדולות עצמן . ניסיתי לפרט צורה אפשרית אחת של רעיון זה . זה הרעיון שהאל האחד, בוראה של הרבגוניות, מצווה עלינו לכבד את בריאתו באמצעות כיבודה של הרבגוניות . אלוהים, יוצר הכול, טבע את צלמו באדם באשר הוא אדם עוד לפני היות תרבויות וציוויליזציות ובלי קשר אליהן – ובכך האציל על חיי האדם כבוד וקדושה שהם למעלה מן ההבדלים שבינינו . זהו תורף בריתו עם נוח – שהיא בריתו עם האנושות כולה . זה הבסיס המוסרי לאנושיות המשותפת לכולנו, וכך, בהכרח, גם לזכויות האדם האוניברסליות . בשל כך הברית המאוחרת יותר, עם אברהם, אינה פוסלת נתיבים אחרים לגאולת הנפש . צדיקים שבכל האומות – אלו המכבדים את אלוהים ואת בריתו עם בני אדם – יש להם חלק לעולם הבא . 4 לפיכך ביקש הרב זקס קודם כול ליצור פילוסופיה של הדת . מעין רדוקצייה של הדתות השונות לזמנים העתיקים, עת הן היו באופן גרעיני במעמד הדיאלוגי של אלוהים ונח ואלוהים ואברהם, ובמילים אחרות במעמד הברית . מעמד זה נגזר מתוך הערכה הדדית של שני השותפים לו, ומתוך ההכרה ששניהם שונים זה מזה באופן מהותי . הרב זקס קרא לצאת נגד האוניברסליזם ולשוב לפרטיקולריזם . מבחינתו זו הבשורה המקורית של הדתות המונותאיסטיות למצער . אך בסופו של דבר ההטעמה שלו היא אוניברסליסטית : הדת היא המפתח להתמודדות עם האתגר שמעמידה המציאות . הגדרה הפנייה האמיצה של הגות הרב זקס לקהילה הבין-לאומית אין משמעה שלא היה לו מה לומר על ההיסטוריה היהודית כשלעצמה, ולא רק כדגם לאנושות . נהפוך הוא : הרב זקס הציג תפיסה מעניינת של הגדרת המודרניזם והפוסט-מודרניזם ביחס לתולדות עם ישראל במאתיים השנים האחרונות . הוא לא נרתע ממתן פרשנות מקיפה, כוללת 4 . לכבוד השוני, עמ' 172 .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר