הרב יונתן זקס ז"ל: יהדות כדגם

עמוד:8

8 דב שוורץ לרגש האחריות האנושית . זאת ועוד : אברהם ושרה לא השפיעו על זולתם בטיעונים תאולוגיים אלא בהכנסת אורחים, דהיינו באחריות לעוברי אורח . האחריות של האדם איננה מוגבלת לאומה או ציביליזציה מסוימת . רגש האחריות צריך לפעול גם כלפי הטבע, דהיינו האקולוגיה . בין שהדת מעודדת התערבות בטבע ובין שהדת מחייבת את שימור הטבע כמות שהוא יש בה חובה להעריך את הטבע, כיציר כפיו של האל, ולשמור עליו בדיוק מאותה הסיבה . שוב הדת היא הפרדיגמה של הריסון, האיזון, הוויסות והעידון . מסתבר שלא די היה בדגם של האדם הדתי האידאלי בדמותם של אברהם ושרה . כאן ניכֵּס הרב זקס את רעיונותיהם של ריה"ל ורמב"ם בתורתם המשיחית ושל מנדלסון בהגותו הדתית בדבר הצורך של המין האנושי בדגם של מדריך ומנחה . מאחר שהעולם הושתת על אחריות, נזקק אלוהים למפיציה . וכה כתב : רעיון קידוש השם מכניס אל האתיקה עיקרון פשוט אך מפתיע . אנו שגריריו של אלוהים על פני האדמה . דרך חיינו משפיעה על האופן שבו אנשים אחרים רואים את אלוהים . אלוהים זקוק לנו . הרעיון נשמע פרדוקסלי, אך זו האמת . במתכוון או שלא במתכוון, הדרך שאנו חיים בה מספרת סיפור . אם אנו חיים נכון, אם אנו מביאים ברכה לחיי זולתנו, אנו משמשים עדים חיים לכוחה של הנוכחות האלוהית לחולל תמורה . אלוהים חי בתוך עולמם של בני אדם במידה שאנו עושים את רצונו . כמו רדיו, הממיר גלים לכדי צליל, כך גם חיי קודש מתרגמים את מילותיו של אלוהים לכדי מעשים . אנו הופכים למשדרים שלו . משום כך קידוש השם הוא עקרון-על ביהדות . 2 העיקרון של הדגם המדריך שקול בעיניו של הרב זקס לקידוש השם . בעיניו היהדות היא דגם של אחריות לסביבה . הוא הביא דוגמאות לא מעטות לרגש האחריות של קהילות יהודיות לסביבתן הנוכרית . בעיניו אחריות מוסרית איננה מתמצית בדאגה לבריאותם של ילדים יהודים אלא היא מתרחבת, למשל, גם לבריאותם של ילדים פלסטינים . הדגם של עם ישראל הוא בגדר הדרכה לאנושות כולה . לעיל קבענו, שהאל יצר את האדם כבעל אחריות . הרב זקס הוסיף וטען, כי האל עצמו אחראי לכל פרט . אם בשכלתנות של ימי הביניים הוצג האל כמכיר ואחראי להווים הנצחיים, הרי שמבחינת הרב זקס 3 האדם אחראי לזולת מפני שהאל אחראי לו . האל מכיר כל אחד ואחד בפרטיותו . התאולוגיה של האחריות מחליפה את התאולוגיה שבה האל נתפס ככל-יכול וכאימתני . 2 . לרפא עולם שבור : החיים כקריאה לאחריות, תרגם צ' ארליך, ירושלים 2010 , עמ' 83 - 84 . במקור To Heal a Fractured World : The Ethics of Responsibility, New York & London 2005 3 . שם, עמ' 332 .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר