שני מכתבים לשד”ל מאת מה”ע

עמוד:14

לדבר גם כן על ישעיה ב’, ששלשת הפסוקים הראשונים מסימן זה גם שם נמצאים בחלופים קלים . והנה אתה בחכמתך הרחבה לא הגבלת זמן ליעודי הפסוקים האלה אלא אמרת סתם כי האומנה שיהיה ה’ למלך על כל הארץ היתה מפורסמת כבר בימי הנביאים האלה, וישעיה מביא הענין הזה אשר יהיה באחרית הימים כהקדמה לתוכחתו . אמנם במיכה לא יתכן לפשר וליישב הדבר על הדרך הזה, כי באמרו ביום ההוא וגו’ הוכיח בדברים כי כוונתו במלות והיה באחרית הימים על הזמן שיאסוף ה’ ית’ הצולעה ויקבץ הנדחה, אם כן כוון לעתיד קרוב לימיו . וצריך לומר כי הנביאים בימי חזקיה קוו והוחילו כי אמונתנו בענין מלכות הי”ת בכל הארץ והכָּרַת כל העמים את אלהי יעקב תתקיים בימי המלך ההוא, ויאריכו השלום וההצלחה בישראל מן היום ההוא והלאה לעולם ועד, כמו שאמר מיכה ( ד’ ז’ ) ומלך ה’ עליהם בהר ציון מעתה ועד עולם, וישעיה ( ט’ ו’ ) ולשלום אין קץ על כסא דוד ועל ממלכתו להכין אותה ולסעדה במשפט ובצדקה מעתה ועד עולם, וכבר אמרו רז”ל בקש הקב”ה לעשות חזקיהו משיח . ויוצא עוד מכל אלה כי גם לפי דרכי תתבאר יפה ו”ו החבור בתחלת הסימן ואתה בית לחם אפרתה, וקשור הדברים בשני הסימנים ד’ ה’ על מקומו יבא בשלום, אלא שהמפרשים דרשו הסימן הזה מראשו לסופו ואני דרשתיו מסופו לראשו . והנה אף על פי שלא זכה דור חזקיה שתתקיים בימים התקוה הגדולה והיקרה והנחמה הזאת בענין מלכות ה’ לכל הארץ והיות בני ישראל לעם ה’ בארץ אבותיהם לעולם ועד, עם כל זה ראינו ממקומות הרבה מן הנביאים ירמיה יחזקאל צפניה זכריה ודניאל כי האמונה הזאת לא שבתה מקרב עמנו, וכל בעתים שונים ובפה אחד העידו והבטיחו אותנו כי יום הוא ועדינו יבא ואם יתמהמה נחכה לו, כי לא איש אל ויכזב ולא בן אדם ויתנחם, כי הוא אמר ויעשה, ודבר ה’ יקום לעולם, כי הוא ית’ בחר בנו להיות לעם כהנים ואור גוים, ועל ידינו יתגדל ויתקדש שמו הגדול בכל אפסי ארץ למען חסדו ואמתו אשר נשבע לאבותינו בימי קדם . אלה דברי אוהבך תלמידך וידידך בכל לב ובכל נפש משה בר’ מרדכי אהרן הלוי עהרענרייך פאדובה יום ג’ לסדר צו תר”ה לפ”ק 2 . מכתב משה הלוי עהרענרייך ב”ה פאדובה ו’ ניסן תר”ג לפ”ק לכבוד מורי ורבי ידיד נפשי החכם הגדול והמפורסם כמוהר”ר שד”ל עליו יציץ נזרו אבי, מורי, אחי, ידידי . הנה לפניך ראשית בכורי בעבודת הקודש . קחנה מידי גם כי מזער היא . כי הנה נצר מטעך להתפאר הלא הוא החכם היקר יח”ף זצ”ל החל לפרש בטוב טעם ודעת נבואות מיכה היקרות והנשגבות . ולא הגיע שני מכתבים לשד”ל מאת מה”ע 14

יונתן בשיא


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר