2. סמי מיכאל: נסיך, מהפכן וריאליסט: הרומנים החברתיים של סמי מיכאל והסיפורת הישראלית

עמוד:10

10 | יגאל שוורץ מעוצבים קונפליקטים זהותיים וקיומיים של נשים וגברים, יהודים וערבים, צעירים ומבוגרים, קונפליקטים אישיים ובין אישיים שמיכאל עוקב במדוקדק אחר תהליכי התפתחותם על רקע עשיר וסבוך של אורחות החיים של בני 6 : עיראק וישראל, ובשתי הערים האהובות מעמדות שונים ב"שתי המולדות" שלו 7 . בחלק מהרומנים יש גלישות מסיביות לשטחים הכבושים עליו, בגדד וחיפה בפלסטין . דוגמא לכך אפשר לראות ברומן חסות שחלק מעלילתו מתרחשת באזור ג'נין ( מיכאל 1977 ) . ביונים בטרפלגר ( מיכאל 2005 ) או במעוף הברבורים ( מיכאל 2011 ) וביצירות אחרות של מיכאל ישנן גם גלישות צנועות למקומות אחרים בעולם . זירת ההתרחשויות הבדיוניות בעיראק, מקיפה את שנות ה - 20 וה - 30 של המאה ה - 20 בויקטוריה ( מיכאל 1993 ) , דרך שנות ה - 30 וה - 40 בחופן של ערפל ( מיכאל 1979 ) וביהלום מן הישימון ( מיכאל 2015 ) , ועד שנות האלפיים בעאידה ( מיכאל 2008 ) . המנעד ההיסטורי של היצירות שעלילותיהן מתרחשות בישראל ומאוחר יותר גם בשטחים הכבושים, נפתח באמצע שנות ה - 50 בשווים ושווים 6 על סמך דברים שאמר מיכאל בריאיון שקיים איתו בני ציפר במושב הפתיחה של הכנס : "Between Baghdad and Haifa : A Tribute To Israeli Author Sami Michael" 7 על חיפה ובגדד ביצירתו של סמי מיכאל ראו את המאמרים של נילי גולד, "קו התפר העובר בחיפה ויצירותיו של סמי מיכאל" להלן ; מאמרה של חן בר - יצחק, "פואטיקה של אי - האחרה : על הרומנים החיפאיים המוקדמים של סמי מיכאל" להלן ; ומאמרה של ננסי ברג, " : Water Under the Bridge "Baghdad in Sami Michael's Writing , להלן . קובי מידן ציין בראיון עם סמי מיכאל בתכניתו בטלוויזיה חוצה ישראל כי הסופר כותב על שתי הערים שלו לסירוגין . רומן על בגדד רומן על חיפה וחוזר חלילה ( מיכאל 2015 ) . זו אינה תבנית מדויקת לגמרי, אבל משרטטת קו התנהלות משמעותי בקריירה הספרותית של המחבר . בספרה חיים כתובים, על אוטוביוגרפיות ספרותיות ישראליות טוענת ניצה בן - דב שאפשר לזהות ביצירתו של סמי מיכאל מהלך של מעבר "מיהודי ועיראקי ליהודי וישראלי" ( בן - דב ,2011 155 ) . אני [ י . ש . ] איני סבור כך, אני חושב ( ואיני היחיד ) שסמי מיכאל שומר כל חייו על שתי תעודות הזהות הרגשיות שלו באותה מידה של נאמנות . מיכאל עצמו התייחס לסוגיה זו פעמים רבות . בגבולות הרוח הוא נשאל על ידי המראיין רוביק רוזנטל : "מהו הקסם החיפאי", והוא ענה ( בשמץ של חיוך הומוריסטי אופייני ) כך : "השילוב של הר וים . הצבע הירוק לאורך כל השנה . השמים וההרים שנוגעים במים . יש בחיפה קסם רב, מין רוגע שמאפשר לאדם לעשות יותר מאשר רק לרוץ ככלב אחר זנבו . אולי בגלל העליות והמורדות שבה אנשים נאלצים מידי פעם לשנות את הקצב כדי להתגבר על העייפות, ואז יש להם פנאי לחשוב . אין זו תנועה של מישהו שדחף אותך מאחור ואתה ממשיך באותה מהירות בלי לדעת למה . מידי פעם האדם צריך להפעיל את המוח ולקבל החלטה למהירות הדרושה כדי להגיע לנקודה שהוא רוצה בה . בחיפה ניכר דו - קיום די נסבל במציאות המטורפת שלנו בין יהודים וערבים, בין חילוניים וחרדים" ( מיכאל ורוזנטל ,2000 186 ) .

הוצאת גמא


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר