פתח דבר

מתוך:  > לא סוף פסוק > פתח דבר

עמוד:3

3פתח דבר של יראת הכבוד המסורתית, אך עם זאת הן עוברות תהליך פנימי של בחינה מחודשת, לפעמים רדיקלית, המתרחשת לכל אורכו של ספר הספרים . כפי שנראה בפרק ה' בחיבור זה, פרק כ"א בבראשית יבחן מחדש את פרק ג' בבראשית ויאיר אותו באור חדש . בעוד שבפרק ג' מאשים ה' את האדם על ש"שמע לקול אשתו" ) ג : יז ( , הרי שבפרק כ"א מורה ה' ב"כלאשרתאמר"מיוזמתו לאיש גיבור הסיפור "לשמוע בקול" אשתו ) כא : יב ( . כתיבת התסריט מחדש באופן הזה מבליטה את מגוון העמדות התנ"כיות כלפי האינטראקציה בין גבר לאשה, וכן את החיבה שרוחש התנ"ך לתנועה ולשינוי . אומנם הסיפור הראשוני על שיעבוד האישה נותר ברשומות, אך הוא הופך לחלק מתיעוד רחב יותר של שיתופה והעצמתה המתהווים של האישה . שאלות יסוד כגון עמדות התנ"ך באשר ליחסים בין המינים עשויות אמנם להמשיך להתמיה ולהטריד, אך כעת הן שייכות למקהלה העולה מתוך סיפורי ההמשך שבתוך הטקסט הקאנוני, מקהלה שקולותיה לעיתים משתלבים ולעיתים מתנגשים זה בזה . כקוראים קפדניים של הכתובים, אנו מוסיפים קולות פרשניים משלנו לקונצרט עתיר צלילים זה, שהחל בין דפי התנ"ך עצמו . קריאה צמודה : גישה ספרותית בדרכנו אל סיפור ההמשך החתרני, וכחלק ממאמץ מתמשך לשקוע במעמקיו האינסופיים של הטקסט, נאמץ גישה ספרותית לפרשנות . בעשותנו כן, נקדיש תשומת לב צמודה ליסודות ספרותיים צורניים כגון מבנה, הקשר, דקדוק, תחביר, נימה, צליל, מוסכמות, חזרה ודימוי, וכן להיבטים של תוכן כגון נושא כללי, מוטיבים, מטאפורות, ניתוח דמויות ועוד ועוד . אמנם חלק ניכר מן ההתמקדות הספרותית הזו נוגע לדקדוקי הפרטים, אולם גישה שכזו אוצרת פוטנציאל עצום להקנות הבנה עמוקה יותר

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר